5920
Sök

Ombesiktning - 2:a på läckage i avgasrör - Duger denna upphängning?

2 Inlägg
onsdag 13:32
Trådstartare
Hej!
Jag fick några tvåor på besiktningen av min Mazda 3 2004.
En av de var läckage i avgassystemet. Jag har lagat själva hålet men jag är fundersam till hur de kommer att se på hur jag löste upphängningen av avgasröret.
Hålet som behövde lagas var dumt placerat så att en av krokarna som höll upp röret kapades av.
Jag löste det nu genom att fästa röret i gummit som sitter fast i underredet med en rörklämma.
Anledningen till att jag frågar är att jag behöver veta om det är värt att laga den andra tvåan (hjullager) som jag måste lämna in på verkstad för att få lagad.

Vad tror ni? Kommer de att godkänna detta "hemmafix"?

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252867/252867-8aaccced21db05dd3ec06a34751efe39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252867/252867-d4956cec3e1c68dba80697b755fdd84b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252867/252867-4cf793ed1f065157296f749aa0b32a66.jpg

6 682 Inlägg
onsdag 22:19
Menar du gummibiten som sitter mot flexslangen???  Eller menar du slangklämman i stål som håller fast röret??
Inget av dessa skulle jag acceptera!!

2 Inlägg
torsdag 11:06
Trådstartare
jaka54 skrev:
Menar du gummibiten som sitter mot flexslangen???  Eller menar du slangklämman i stål som håller fast röret??

Jag menar nog båda delar. Tack för svar, då ska jag tänka om lösningen och göra på ett annat sätt.

Ruter Knekt
798 Inlägg
torsdag 14:01
ossiansandberg skrev:
jaka54 skrev:

Jag menar nog båda delar. Tack för svar, då ska jag tänka om lösningen och göra på ett annat sätt.

De duger. Men det kommer inte hålla.

Något sen på bollen

1 789 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hmm, inte snyggt, men är det tätt o de kan ta avgasprov, så lär det gå igenom- antar att dina avgasvärden inte togs pga. läckan- då l-värdet hade visat fel. Bara att gasa o få köra 14 mån till. Byta hjullager på en sån här, kostar inte miljoner..- lycka till. mvh/husse

1 789 Inlägg
för 3 timmar sedan
jaka54 skrev:

Hehe- nä men du jobbar ju inte på bilprovningen, så dina åsikter är ju mera åt det tekniska hållet. Fast du kör väl med Feltemadelar än? mvh/husse

Fri fart för ett fritt folk!
15 071 Inlägg
för 2 timmar sedan
som sagt det där kommer aldrig att hålla i längden.   

men dom lär ju inte kolla där under vilket som.. så länge man inte fått en 2a på upphägningen kommer dom inte ens att titta utan köra avgasprov direkt  om det är tyst. 

skulle inte förvåna mig att om du letat lite hade du hittat nya delar som ersätter oem med rätt montering och passform som du kunnat bultat dit för ungefär samma pengar som det där. 
när jag kollat så får man ett nytt avgasysstem till dom mesta bilarna för tusenlappen +- några hundra  känns inte värt besväret att montera något som inte håller i längden tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...

1 789 Inlägg
för 2 timmar sedan
Growe skrev:

men dom lär ju inte kolla där under vilket som.. så länge man inte fått en 2a på upphägningen kommer dom inte ens att titta utan köra avgasprov direkt  om det är tyst. 

skulle inte förvåna mig att om du letat lite hade du hittat nya delar som ersätter oem med rätt montering och passform som du kunnat bultat dit för ungefär samma pengar som det där. 
när jag kollat så får man ett nytt avgasysstem till dom mesta bilarna för tusenlappen +- några hundra  känns inte värt besväret att montera något som inte håller i längden tyvärr

Hmm, helt rätt, men av bilderna så ser man grava rostskador, den här bilen är nog på sitt slut, o då tänker man inte nytt utan få grejer att rulla 14 mån till. Det är så det funkar numer- ingen köper ny bil, man vill ha sin rullande sålänge det går.
mvh/husse

Fri fart för ett fritt folk!
15 071 Inlägg
för 2 timmar sedan
husseman skrev:
Growe skrev:

Hmm, helt rätt, men av bilderna så ser man grava rostskador, den här bilen är nog på sitt slut, o då tänker man inte nytt utan få grejer att rulla 14 mån till. Det är så det funkar numer- ingen köper ny bil, man vill ha sin rullande sålänge det går.
mvh/husse

jo jag är snålast på jorden    så jag vet..   min a2a köpte jag för 5k 2017 och rullar fortfarande där har man ju inte samma rost problem förutom att länkarmar och bakvagn är i stål.   men det går tex att ta en komplett framvagn från en 2017 polo 6c och skruva fast under min a2 vilket är fördelen med att åka vw.    jag måste faktist fixa hela mitt avgasystem har min förkatt ligger nere vid vanliga katen så det motar duktigt samtidigt som det börjar läcka lite över allt faktist förvånad att den gick igenom bes med det   bara ena länkarmen han ogillade och en bromsledning.     fick spansk flagga för första gången i mitt liv på den bilen smile  dom tyckte den var dålig det tyckte jag oxå och körde hem skiten med spanska flaggan mitt i framrutan smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök