för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hejsan, jag är ny här så ni får säga till om jag hamnar fel.
Skulle behöva lite hjälp eller tips på vad som kan vara på tok med min VW-bubbla. Det är en 65:a (typ 1), oklart hur långt den gått för varvmätaren har säkert gått runt.
Den startar utan problem men går inte lägga i växel medan motorn är igång, för då tar det emot och "durrar". Så just nu är den helt stillastående i garage. Växel kan däremot läggas i när motorn är av, oavsett om koppling är nere eller inte (gör ingen skillnad alls). Kopplingspedalen går nästan ned i golvet innan det känns som om den tar, men osäkert om den gör någon verkan. Det ser ut som om fjädern sitter på ordentligt (var under och kollade, för den har lossnat tidigare och satts på igen, men då var pedalen helt lös). Tror också att det är väldigt dåligt med olja i växellådan.
Innan detta var jag ute och körde, kom precis hem på gården när det kändes som om något släppte och en växel fastnade i. Jag fick ur den, men då går den alltså inte att lägga i istället.
Vad tror ni? Är det växellådan eller kopplingen? Vad gör man? Och måste man lyfta ur motorn...? Tacksam för tips, erfarenheter och infall!