7184
Sök

Läckage avgaser kring motorn (Honda Accord -92)

371 Inlägg
20 januari
Trådstartare
Började med att flera passagerar klagat på att det luktar avgaser i bilen när jag startat, särskilt på vintern. Har då kollat runt alla möjliga slangar i EGR-systemet m.m. Sen gjorde jag en spontan koll när det var riktigt kallt och sett att det smiter ut vad som ser ut som avgaser från grenröret närmast motorn. Nu är jag osäker på om det är sprickor i själva grenröret eller om packningarna har blivit för dåliga.

Packningar gick att få tag på lätt, grenröret verkar dock svårare med, om det skulle vara sprucket. Nu ska det bli ännu kallare mot helgen så borde väl vara lättare att se hur det ev. läcker. Annars vet jag inte om man kan göra någon annan form av läcksökning?

3 253 Inlägg
20 januari
När motorn är kall - såpvatten i duschflaska.
Annars kan det gå med en papperstuss i änden av en tång eller liknande.

371 Inlägg
20 januari
Trådstartare
Jesper328 skrev:
När motorn är kall - såpvatten i duschflaska.
Annars kan det gå med en papperstuss i änden av en tång eller liknande.

Spraya kring avgasröret/grenröret då tänker du?

371 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Nu verkar det vara dålig packning kring motorkåpan för sett att det börjat läcka där igen. Vet inte om det kan vara boven i dramat.... Nu är det ju vårväder så lär ju inte bli så mycket minusgrader att kunna lättare se avgaser vid kallstart....

6 718 Inlägg
för 2 timmar sedan
Man sprayar på Brakkleen! Går varvet upp har man läckage!!

4 610 Inlägg
för 1 timme sedan
Nu var det avgaser som läcker !

6 718 Inlägg
för 40 minuter sedan
insug och avgas sitter kanske på samma sida...och oavsett det så kan brakkleen ta sig in och påverka . Så var det på brorsans Audi 100 turbo (1991.a) i våras. Vi hade bytt grenrör då det var lagat (hårdlött ) till tvådelat grenrör och allt fungerade perfekt ...i några mil sedan började det låta lite konstigt. Är man van vid hur läckage låter så förstår man vad det är. Jag sprutade på Brakkleen (Bättre än startgas) och kunde höra hur varvtalet gick upp.
Jag tog bort det tvådelade grenröret igen (och turbon mm)och mycket riktigt den begagnade delen köpt på skroten (den andra ny från Audi tradition i Tyskland) var lite skev. Slipade in den mot en plan stålskiva med 80 slippapper pålimmat ...och monterade allt ihop och sedan i somras finns inget läckage och bilen går perfekt!

Sök