Gillar du bilen och vill rädda den och har du plats att hålla till att mecka och vill skaffa utrustning så ...Go a head!
Detta är vad jag har när jag meckar /fixar mina bilar.
1. Mig svets med gas! 3-fas. Gammal "Miller maskin" som väger säkert 70 -100 kg.
2. Gammal AGA Tig svets! Suverän om man vill ha mjukare svetssträngar och mer lättslipade strängar än vad Mig:n ger.
Lika lätt att svetsa med som med gassvets.
3. Vinkelslip behövs en massa verktyg och stor skruvstäd mm samt 0,9mm-1,2mm stålplåt (köpt på Biltema plus lite tjockare plåt köpt på smidesverkstad).
4. Jag tennspacklar alla ytor på den Camaro -76:a jag håller på och renoverar sedan 2014. Att tennspackla ger betydligt tåligare och beständigare ytor än vad plastspackel ger och är tämligen lätt att utföra med rätt material och träning.
5. Kompressor med tillhörande sprutpistoler med överliggande kopp samt 2komp billack (spies Hecker) samt sprutspackel
och Förtunning ,aceton, slipmaterial , silikon borttagare samt silar för att filtrera lacken innan den hälls i sprutan. Och inte att förglömma andningsmask. Jag lackerar aldrig hela bilar utan bara delar av bilar och då alltid utomhus på sommarhalvåret då det är varmt , över +20grader
Träna på att svetsa innan du ger dig på att svetsa på SAAB:n . Att svetsa med Mig svets är lätt men plåt slår sig lätt och bucklar sig om du svetsar långa strängar så punkta först och kyl gärna så inte plåten slår sig.