6789
Sök

Bygga husbuss

Är väldigt sugen på att bygga om en gammal turistbuss till året-runt boende. Någon här som gjort något liknande?

160 Visningar
Uppdaterades senast idag 22:07
3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Tjena på er smile

Jag är väldigt sugen på att bygga en husbuss av en gammal turistbuss från 1993. Lägger in ett par bilder på modellen det gäller.

Finns det någon här på sidan som gjort något liknande? Min tanke är ett mer eller mindre komplett året-runt boende.

Tips mottages gärna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253002/253002-9110babb886bc0f352a8eeacc04e3a09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253002/253002-a7e71ea48f16f95ad1dace537e3d7b55.jpg
Senast redigerat av Volvo16V (för 6 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 099 Inlägg
för 2 timmar sedan
som busschafför måste jag säga tänk inte en gång inte 2 gånger inte 100gånger innan du hoppar på ett sånt projekt..

problemet är inte att bygga om men bussjävlar är några äkliga jävla grejer att strula..   och dom gamla rostar något överjävligt..  bromsar strular konstant.. motorn brukar gå men är det automat eller någon automatväxlingar hög och lågväxlingar osv  kommer det strula något överjävligt..   så ska man ge sig på ett sånt projekt så bör man vara duktig på att skruva tungafordon.

att lämna in en buss att fixa bromsar så rullar det ut 100k ganska fort från kontot.    har kört buss sedan 2007  jag är den som är under min chef så jag vet vad det kostar att lämna in bussar.

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Ja, jag kör buss yrkesmässigt också smile Jo, nog kan de kosta allt. Sen börjar väl reservdelar till de här äldre bli dåligt med big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 099 Inlägg
för 1 timme sedan
hämtade en Setra 228dt 1991a åt en polare som inte hade körkort för buss..  var en arbetsorder som var full med fel varje bes..   det var rost rost bromsar rost bromsar rost ännu mer rost bromsar.. osv     vet inte hur mycket gamla bussar du kört.
men för 10år sen körde jag en 86ans Setra   sen hade vi rätt gamla setror i 2serien när jag började köra buss..

sista långmilaren vi hade var en Setra från 2008    det var inte hållbart i längde när vi sålde den hade den gått hos oss sedan ny gått 98k  när vi sålde den.. men det var ganska mycket små skitfel HELA tiden.   som kostade 30-40k att laga varje gång. smile   

nu har vi en 21a som vi köpt som gått 147k smile   jag tror det är en dålig ide..     problemet med just gamla bussar som ska agera husbuss är att dom faktist rullar på tok för lite för att sakerna ska må bra..   och lite dålig parkering på gräs så har man en riktigt tickande bomb både när det gäller rost och bromsproblem  sen där till el från helvetet.. smile 

men kan man skruva och har tillgång till bra utrustning hemma stort garage där bussen kan stå. och bra kunskaper så kör på annars   så är det en en katastrof som bara väntar på att hända.. 

tex polarns setra v8 och allt den sköt han ett spridarrör    och ja det kan ju ställa till det rejält.. nu är ju en setra rätt buss att ha i det fallet då Vetlanda hade rätt rör på hyllan men att stå med trasigt rör mitt i skogen var ingen höjdare smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tittade du på mina bilder? Vad tror du om den scanian? Jo, nog har man kört en del äldre som passerat bäst-före-datumet för x antal mil sedan big_smile

Vi hade ett par stycken här uppe som, bokstavligen satt ihop med tejp!

Bussen jag tänkt mej har rullat 79k mil och verkar ticka på fint. Dock behöver den lagas. Fast det visste man ju liksom smile

Sök