5308
Sök

Problem med missTändningar på två cylindrar

6 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Gäller en Volvo v70 2006 bifuel, bortkopplad gas.
Har konstiga problem med missTändningar. Va ute och åkte i förrgår. Helt plötsligt började bilen gå som en kratta, motorlampan börjar blinka och fick meddelandet ?sakta ner eller växla upp?. Åkte snabbt till en verkstad i närheten. Där ser dom att bilen endast går på 3 cylindrar, efter lite felsökning  påstår dom att tändspolarna måste bytas. Så alla tändspolar plus tändstift byttes. Ingen skillnad, bilen tjoffar och poffar. Dom påstår då att 2 stycken spridare står still, valde att köra bilen sakta därifrån och fortsätta felsöka själv. Har bytt spridare och alla funkar. Mätte kompression och alla cylindrar ligger på 13. Men bilen vill fortfarande inte gå på alla cylindrar. När man varvar och kör i ca 20-30km låter och känns det nästan som att alla cylindrar hoppar igång men motorlampan fortsätter blinka och meddelandet är kvar.

Någon som varit med om något liknande?
Vart fortsätter jag kolla?
Finns inga felkoder att gå efter.
Senast redigerat av V06a (för 3 timmar sedan)

17 Inlägg
för 2 timmar sedan
Koppla bort en tändspole i taget o försök identifiera om/vilken/vilka cylindrar som försvinner..
Hur ser tändstiften ut?
Det är inte katalysatorn som är igensatt?
Dålig bensin?
Antar att den fungerat bra innan med urkopplat gassystem.

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Det är cylinder 1 & 2 som inte är med.
Tändstiften är svarta.
Bensinen ska va bra.
Katalysatorn vet jag inte om den är igensatt.

Ja det va 4-5 år sen gasen kopplades bort och det har funkat bra hela tiden.

* Voff voff *
11 245 Inlägg
för 1 timme sedan
Möss som ätit på kablarna till dom aktuella tändspolarna?

Provat att flytta dom nya tändspolarna till andra cylindrar för att utesluta att dom är defekta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Dom nya tändspolarna sitter alltså på cylinder 1-3 och 1-2 misständer.

Inga tydliga kabelbrott men ska kolla nogare idag. Finns spår efter råttor/möss då det ligger nötter m.m lite överallt under motorhuven

* Voff voff *
11 245 Inlägg
för 58 minuter sedan
V06a skrev:
Dom nya tändspolarna sitter alltså på cylinder 1-3 och 1-2 misständer.

Inga tydliga kabelbrott men ska kolla nogare idag. Finns spår efter råttor/möss då det ligger nötter m.m lite överallt under motorhuven

Då kan det vara läge att flytta 1-2 till 4-5 för att utesluta det felet.

Har det varit möss under huven är det nog bara att börja följa kablarna. Allt annat än ovanligt fel tyvärr... Så fort man upptäcker nötter eller spillning under huven är det snabb bekämpning som gäller, annars står man där med söndertuggade kablar tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 Inlägg
för 51 minuter sedan
Trådstartare
Okej.
Ska prova flytta runt på dom samt följa kabel stammen och se om jag ser någonting

Provade rycka och skaka lite på kabelstammen igår utan något resultat.

Något konstigt jag märkte va att tidigare ägare satt ihop kabelkontakten med buntband till tändspole 2. Men den sitter normalt på den nya.

Sök