5438
Sök

Volvo 940 b230f går bara på fullgas

1 Inlägg
för 13 minuter sedan
Trådstartare
Hej, jag har fått ett riktigt skumt problem med min Volvo 940 b230f från 1993 lh.4. Det började första riktigt varma dagen sedan jag köpte bilen och då började den gå väldigt hakkkigt och bluddrade, kändes som att den gick på 3 cyl. Efter 500 meter stendog bilen och bytte då fördelarlock och tändstift på plats då jag hade det i bilen, kom 500 meter till. Sen var det som att den gick på 2 cylindrar och ville bara starta och gå med fullgas.

Väl hemma med bilen började jag felsöka och fick bra gnista på samtliga stift. Kollade så att det kom tillräckligt med soppa och märkte att förpumpen i tanken var död. Den byttes med utan resultat. Får bra med tryck ur spridarna. Gjorde komptest och samtliga hade 14bar. Bränsletrycksregulatorn är det inga problem med, testat dra ur samtliga givare utan förändring.

Sedan har tidigare ägare tagit bort kallstartsspridaren och blockerat för hålet, samt 5 av vakumslangarna på insuget, men har funkat så innan. Bilen går alltså bara igång på fullgas och känns som att den går på 2 cyl, oavsett vilken tändkabel man rycker så går den lika dåligt. Ibland lyckas jag varva upp den, men annars håller den sig på 500 varv och vägrar stiga.

Har ni någon aning om vad problemet kan vara?

Fri fart för ett fritt folk!
15 159 Inlägg
för 10 minuter sedan
låter lite som tjuvluft..     har du testat startgas runt insuget ?   är bilen helt orginal eller grejad med?!

Kör fort så hinner inget hända...

Sök