7118
Sök

Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid DCT, 141hk, 2022 och framåt

2 Inlägg
Igår 10:35
Trådstartare
Hej!
Funderar på att köpa Ceed, jag vill i första hand ha en ganska problem fri bil (typ Toyota Avensis stuk) men när jag googlar så verkar det finnas en del seriösa fel på modellen: Common Problem Areas

Dual-Clutch Transmission (DCT): The 6-speed dual-clutch transmission can shudder or hesitate at low speeds, particularly in stop-and-go city traffic. Over time, the clutch and transmission control module (TCM) may require software updates or physical adjustments. Regular oil changes using specific DCT fluid every \(60,000\text{ km}\) are crucial to preventing premature wear.

12-Volt Battery: A widely reported issue among owners is the 12-volt battery unexpectedly dying. This often happens if the car is left sitting without the high-voltage hybrid battery being maintained or charged, as the main battery maintains and trickle-charges the 12-volt system.

Charging errors: Moisture or condensation in the charge port can trigger errors, which Kia addresses under warranty.

Battery Degradation: Like all PHEVs, high-voltage battery capacity may decrease after \(40,000\text{ to }60,000\text{ km}\), resulting in a shorter electric-only driving range

Någon här som har erfarenhet / vet om dessa problem är vanliga?

Vänligen
Claes

Forummoderator
18 531 Inlägg
för 1 timme sedan
Hej!

Jag är KIA-högvoltstekniker och jobbade med dessa fram till sommaren 2023. DCT-lådan är som alla andra dubbelkopplingslådor lite ryckig ibland i kökörning. Att ligga och krypa med slira kopplingar gillar den inte. Kör fram - stå still - kör fram, är det som gäller. Blir lådan för varm tänds en varningslampa i panelen och då ska man köra åt sidan och lägga in parkeringsläge med motorn på tomgång. Har själv en nyare DCT men annat bilmärke. Den har sina hyss för sig.

Gällande 12V-batteriet så är det som sitter i original inte speciellt bra. Varit mycket problem där. Bilen brukar fylla på det från högvolten om inte den är körd i botten även när den står still och ligger i vila. De som slarvar med att ladda hybridbatteriet är de som har problem.

I övrigt är det bra bilar och garantin gäller i 7 år.

Sök