Två förtydliganden, och en uppdatering om hur era svar ändrat mitt tänk.
**Först: två saker jag var otydlig med.**
*Antal platser.* Jag skrev 8?10. Realistiskt handlar det om **fem eller sex** platser bredvid verkstaden. Det är tre portar som idag står fulla med husbilar jag förvarar åt andra. Det säger jag hellre nu än att någon kör ut från Lund och hittar en husvagn där hans plats skulle ha stått.
*Värme.* Det är en **oisolerad plåthall**. Larmat, ja ? uppvärmt, nej. Kalla nätter, varma dagar, och taket svettas. Det är ingen drömmiljö för en bil man bryr sig om, och jag tänker inte låtsas något annat.
Hur illa är det egentligen i praktiken? Isolering, ventilation, avfuktare, bilkapell? Om någon här haft en bil stående i en plåthall över en skånsk vinter vill jag gärna höra hur det gick. Det är nog den viktigaste tekniska frågan i hela projektet.
**Sedan: vad era svar gjorde med mitt tänk.**
Ni gick båda på den delade lyften, och ni hade rätt. Men det fick mig att se något större: jag har försökt sälja *lyften*, och jag tror inte att det är där affären ligger.
Ingen vill betala per timme för en lyft. Det folk inte hittar är **någonstans för bilen att stå.** Lyften är inte produkten ? den är anledningen till att en plats här är värd mer än en plats i ett anonymt förråd.
Det vänder på hela upplägget. Istället för tio personer som köar till en lyft blir det fem?sex som *förvarar* bilen här och bokar lyften de gånger per år de faktiskt behöver den. Då försvinner köproblemet i stort sett. Och skrotproblemet. Och festproblemet.
En tråkigare idé än den jag började med. Antagligen också den som funkar.
**Och frågan jag faktiskt behöver svar på:**
Hade du betalat för en fast plats till bilen ? larmat, tillgång dygnet runt, ouppvärmt men torrt, och en Rotary tvåpelarlyft vägg i vägg som du kan boka när du behöver den?
Och i så fall: vad är det värt per månad? Sätt en siffra. Jag blir hellre tillsagd 800 än gissar 1500.
Jag gillar fortfarande klubbidén och ska ringa ett par klubbar här i nordvästra Skåne. Men jag ville få siffrorna rätt först.
/Matthias
![https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253344/253344-3903b3467f7c190c30870617ca8f127e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253344/253344-ed304e72a65c3fbec9b7f3e6c51137ff.jpg]()