5853
Sök

Är 7-sitsiga bilar egentligen onödiga i Sverige idag?

7 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Jag funderar på om 7-sitsiga SUV:ar verkligen fortfarande behövs i Sverige.

De flesta familjer jag känner har bara ett eller två barn. De gånger man behöver sju platser känns ganska sällsynta.

Samtidigt verkar många tillverkare fortfarande lansera stora 7-sitsiga modeller.

Skulle ni själva välja en 7-sitsig bil idag, eller räcker en vanlig 5-sitsig SUV?

Är det något jag missar?

7 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Om samma bil fanns i både 5- och 7-sitsigt utförande, och 7-sits kostade runt 20?30 000 kr extra.

2 863 Inlägg
för 5 timmar sedan
Bono_ skrev:

De flesta familjer jag känner har bara ett eller två barn. De gånger man behöver sju platser känns ganska sällsynta.

Samtidigt verkar många tillverkare fortfarande lansera stora 7-sitsiga modeller.

Skulle ni själva välja en 7-sitsig bil idag, eller räcker en vanlig 5-sitsig SUV?

Är det något jag missar?

7-sitsiga behövs säkerligen till större familjer. Jag känner åtminstone 2 familjer där inte en vanlig personbil räcker till. 5 barn hemmavarande och två som flyttat hemifrån.

Så med 5 barn plus föräldrarna så är det ju 7-sits som gäller om man ska nånstans. Om man nu inte vill dra 2 bilar.

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Jag förstår. Eftersom jag känner väldigt få familjer med flera barn anses tre barn vara mycket. De flesta familjer har bara ett barn. Om det är en familj med fem barn som du nämnde är en sjusitsig bil verkligen mer lämplig. Jag satt en gång på tredje raden, och utrymmet var extremt trångt; bara små barn kunde sitta bekvämt, och vuxna skulle tycka att det var väldigt obekvämt.

uhlin skrev:
Bono_ skrev:

Är det något jag missar?

7-sitsiga behövs säkerligen till större familjer. Jag känner åtminstone 2 familjer där inte en vanlig personbil räcker till. 5 barn hemmavarande och två som flyttat hemifrån.

Så med 5 barn plus föräldrarna så är det ju 7-sits som gäller om man ska nånstans. Om man nu inte vill dra 2 bilar.

Jag förstår. Eftersom jag känner väldigt få familjer med flera barn anses tre barn vara mycket. De flesta familjer har bara ett barn. Om det är en familj med fem barn som du nämnde är en sjusitsig bil verkligen mer lämplig. Jag satt en gång på tredje raden, och utrymmet var extremt trångt; bara små barn kunde sitta bekvämt, och vuxna skulle tycka att det var väldigt obekvämt.

4 195 Inlägg
för 3 timmar sedan
Vad är frågan egentligen?
Bilarna säljs = det finns efterfrågan = dom behövs UPPENBARLIGEN.
Varför skulle någon köpa en ny 7sitsig bil utan att behöva det?

Känner personligen 3 familjer med minibuss-typ av bil för att dom är så många i familjen.  4 - 5 barn. Vanligt personbil tar 5 pers så redan vid 4 barn är det 7sits eller två bilar som gäller.

Jag har själv haft en Saab 95 (V4 kombi) årsmodell 1975 med extra säte bak i skuffen som kunde fällas upp. .
= 7sits i vanlig kombi. Så det är inget nytt påfund.  Jag behövde det inte, men köpte den heller inte som ny.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

8 067 Inlägg
för 47 minuter sedan
Jag har också - liksom Mossan 1 - haft 7-sitsiga SAAB 95 - både 2-taktare och V4.
Alldeles utmärkt "barnförflyttare" till fotboll etc.

9 159 Inlägg
för 27 minuter sedan
Det är ju inte bara barnfamiljer som använder dessa bilar. Många idrottsföreningar, klubbar och lag har dom till matcher och tävlingar mm. Likaså vanlig variant hos hyrfirmor där dom hyrs ut till turister, klubbar, lag, föreningar mm.
Vi var 6 pers och hyrde en för att åka till Danmark på semester. Det var mycket billigare och smidigare än att åka 2 bilar det.

Sök