5991
Sök

Pris på begagnade bildelar är vansinniga i Sverige

992 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Varför är begagnade bildelar så fruktansvärt dyra i just Sverige?

Överallt man letar är delar, speciellt på Bildelsbasen.se och Laga.se, sjukt dyra. I vissa fall 2-3 gånger dyrare än i andra länder.
Jag kollar till exempel efter en uppsättning begagnade originalfälgar till Subaru XV/Crosstrek och i Sverige är majoriteten av dom nästan dubbelt så dyra som i till exempel England. Samma uppsättning går för ännu mindre i USA. Jag kan köpa 18" WRX-fälgar från USA för lägre pris än standard 17" Outback-fälgar går på i Sverige bland annat.
Det gäller även en mängd andra bildelar, jag förstår inte varför allting är så förbaskat dyrt i Sverige..
Nya delar är väl en sak, men begagnat?
Hur kommer det sig? Någon som har nån input?

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

4 350 Inlägg
för 17 timmar sedan
Att skärmar, huvar, dörrar och fälgar är dyra kan bero på att försäkringsbolagen vill reparera med beg delar istället för nya.

Det blir billigare för försäkringsbolagen och dom kan sälja in det som en miljövinst.

Min förra Tesla fick en beg bakdörr med 2 st dörrupslag som fortfarande var synliga efter lack.
Detta hände när den reparerades efter att en rådjur sprang in i sidan på den.

Men försäkringsbolag i andra länder borde rimligtvis göra samma sak som här? Så det kanske inte alls är förklaringen.

4 281 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det är inte bara i Sverige som man lagar med begagnade delar.

Tror en del är i att så få orkar/har
möjlighet att dansa efter alla regler mm som kommer med att ha en bilskrot.

Det blir få kvar, konkurrensen minskar, priserna går upp...

Del av förklaringen iaf, men borde gälla hela EU.
Senast redigerat av Mossan1 (för 10 timmar sedan)

7 656 Inlägg
för 8 timmar sedan
glöm inte fraktkostnad och tull/moms

8 118 Inlägg
för 1 timme sedan
granadadr skrev:
glöm inte fraktkostnad och tull/moms

Skulle just skriva det!

Har "importerat" bildelar från både GB och USA.
Köpte skärmbreddare och snorkel till en Wrangler TJ från USA.
Påslaget för frakt, tull och moms minst 200 % på varupriset från USA.

En gång för länge länge sedan köpte jag kamaxel och (dubbla) ventilfjädrar till en VW typ1 från USA.
När tullen frågade vad dom rödeloxerade ventilfjädrarna var för nånting svarade jag hårspolar och att kamaxeln var hållare för hårspolarna.
Jag slapp tull och moms.

Det mest ohemula pris jag erfarit var när jag frågade på priset för en original strömställare till Suzuki Jimny att ersätta en av "blindknapparna" på instrumentpanelen.
Drygt 1.100:- + moms.
Det blev en begagnad strömställare från en Citroen DS19 i stället(efter några tag med en fil).

För länge länge sedan sålde Biltema karossdelar till bl a SAAB 95/96 och Opel Kadett A, B & C.
Passformen lämnade en del i övrigt att önska - men priset var en femtedel av originaldelspriset.
Har en svag aning om att det var Klokkerholm - samma delar som Mekonomen sålde till betydligt högre pris.

Före Brexit köpte jag en winschbumper till en Defender från UK.
Den kostade ungefär 7.500:-.
Efter Brexit är priset det dubbla.

För cirka 40 år sedan handlade jag mycket Citroendelar från Autoartikkeli utanför Helsingfors.
Svensktalande personal som kunde bilar och bildelar(till skillnad från Mekonomen och Biltema).
Ringde man på måndagskvällen så hade man delarna att hämta på posten på torsdag eller fredag - förtullade och allt inkluderat.
Minns att drivaxelknutar till 2CV kostade mindre än en femtedel hos Autoartikkeli jämfört med Citroenbutik.

Sök