4341
Sök

Multirem Saab 900 Turbo(II)(93-98)

1 537 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Hej!
Lånade en bil av en polare, och då jag kom hem så hörde jag ljud och lite smårök(väldigt lite), så stängde av och kollade, och då låg det lite olja runt remmen och kanten av remmen var avskalad. Frågan är, vad kan det vara? Kollade på Mekonomen och på Micro, lutar åt mekonomen, men har inte kollat vad Saab-verkstäder tar för en multirem för bl.a. AC.
Vad bör man tänka på när man byter remmen?

Bilder kommer..
Senast redigerat av jetta16v (2 september 2007)

R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
22 juli 2007
Micro eller Mekonomen spelar ingen roll, räkna med att Saab är dyrast. Att byta remmen är väldigt enkelt. Ta en förlängare till ett spärrksaft (ju längre desto bättre) och sätt i pluggen för remspännaren. Dra mot fronten på bilen och av med remmen, (notera hur den satt vid alla hjul). På med ny rem och släpp av spännaren.

Spännaren behöver inte bytas.

Ang. oljan, är du säker på att den inte var där tidigare? Annars bör du kolla efter oljeläckage i de trakterna.

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
22 juli 2007
www.speedparts.se är billigast och där hittar du bild på hur remmen ska sitta om du nu glömmer det.

/Street

2 164 Inlägg
22 juli 2007
Läckaget är säkert vid vevaxeln vid remskivan och de byts billigast på saab.

MVH

F

1 537 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
street skrev:
www.speedparts.se är billigast och där hittar du bild på hur remmen ska sitta om du nu glömmer det.

Vilken är bäst i kvalité då?
Mekonomen eller Speedparts?
Tänkte handla imorrn...

Fredrik-79 skrev:
Läckaget är säkert vid vevaxeln vid remskivan och de byts billigast på saab.

MVH

F

Ajdå, det låter inte billigt, hur mkt kan det gå på?
Inget man kan ge sig på själv annars?
Har i alla fall bilder på det hela..

OLJAN och REMMEN:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/28988IMG_0617_OLJA_REM.JPG

Efter en dag på parkeringen:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/23533IMG_0619.JPG

R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
22 juli 2007
Visst, Speedparts i all ära, men jag tolkade det som att han skulle ha remmen NU, dvs inte vill vänta på en leverans från SP.

Ang. oljeläckaget, tvätta rent med ordentlig med avfettning (försök att inte spruta avfettning på remmen dock) och spola av. Kör sedan en runda och granska vart oljan kommer ifrån.

Är det packboxen bakom remskivan så behöver du ta bort den, samt oljepumpshuset och byta packboxen. Ny packbox finns hos Saab och säkert Mekonomen också. Annars har Momentum dem, om du tar med den gamla så grejar de fram en ska du se.

Det är inte så farligt svårt att byta, det svåraste är att hitta en tillräckligt stor låsringstång (det behövs en gigantisk utan att överdriva). Bytet går på någon timme eller så om man inte gjort det förr skulle jag tippa.

2 164 Inlägg
23 juli 2007
När jag bytte den på saab gick de på ca 900:-
de är väldigt billigt tycker jag.

MVH

F

Sök