2961
Sök

våra rättigheter vid stöld

Bike
29 juli 2007
Trådstartare
de flestas mardrömmar är ju o komma o se sin bil sönder slagen o allt lensat inne i,

men vad skulle hända om man kom på tjuven i akten vad får man göra,

jag hört dom som blivit stämda bara för gapa otrevliga ord efter tjuven då han flyr,

men som ex om han lyckas fått ut bil steroen o springer ögonblicket man kommer vad får man göra som privat person har man rätten o springa efter o ta tag i han utan bli stämd ?
eller ska man ropa ha en trevlig dag ?

läste om en som hade skada sin hand dom han var lite full o skulle slå in en bil ruta
o de sluta med att bilens ägare fick betala han som skada sig för de var hans fordon,

så vad har denna värden kommit till o vad får man göra

både i bil som i hus

ska man stoppa tjuven eller betjäna dom ?

Whitetrash
589 Inlägg
29 juli 2007
Enda chansen att du skulle få spöa upp tjuven är väl om han skulle slå dig först och du lyckats få polisen att tro att du handlade i nödvärn...

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

1 297 Inlägg
29 juli 2007
Only in america!

Du får förståss inte döda killen men göra ett civilgripande. Dvs hålla han tills polisen kommer.

Rakapparat
301 Inlägg
29 juli 2007
Bike skrev:
läste om en som hade skada sin hand dom han var lite full o skulle slå in en bil ruta
o de sluta med att bilens ägare fick betala han som skada sig för de var hans fordon,

känns som detta enbart sker i usa,

jag vill minnas att du får jaga i fatt och göra civilgripande. dock ej säker.

men däremot så brukar saker som händer när man jagar tjuven ses mellan fingrar med. så länge han inte dör i stort sett.

Billackerare
737 Inlägg
29 juli 2007
Du får väl stoppa snubben och hålla fast honom tills polisen dyker upp.

Om han börjar fightas med dig så måste du ju få ge igen i viss mån. Men det är väl väldigt luddigt. Jag menar.. slår du honom sönder och samman för att du är större/grövre/starkare så får du säkert skit för det. Traska in på polis stationen och fråga. Då borde du ju få bäst svar.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Rakapparat
301 Inlägg
29 juli 2007
Ska till läggas att om du har utbildning, såsom väktare, militär eller dylikt så döms du hårdare om du misshandlar tjuven för brutalt

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
29 juli 2007
Går det att slå av knäskålarna för att förhindra tjuvens flykt och få igenom det som civilingripande? roll  *ironi*
Senast redigerat av Inkster (29 juli 2007)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

264 Inlägg
29 juli 2007
Jag skulle förmodligen haft ihjäl den jäveln om jag fick tag i honom, skulle vara så otroligt skönt... Sveriges straff är ju patetiska i många avseenden, man blir ju så lack... Jesus alltså!

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 juli 2007
Här hemma så var det en granne som hörde något å gick upp å såg från köks fönstret att det var två som försökte stjäla hans bil från garage uppfarten så han gick ut lungt å sansat den ena tjyven drog som en avlöning medans den andra låg inne på rygg under ratt stången han luta sig in å fråga om han behövde jhälp å tjyven fik panik å försökte ta sig ut men innan des så hadde han tagit tag i dörren å slängt igen den med kraft så han bröt av bägge bena på killen han fick sitta ett par månader men han sade det var värt det ....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 juli 2007
Skämt o sido så har vi inga rättigheter att ta oss an tjuvarna utan att ha risk att åka på mot anmälan det e ett klassiskt moment 22 ....

det e som om en tjuv bryter in sig i ditt hus å sen går ut genom dörren å kalkar å bryter något så kan han i sin tur stämman dig ....

i detta fall röstar jag på den amerikanska rättigheten när någon gör olaga intrångpå dina ägor å har ont uppsåt så har du rätt att skjuta den/honnom ....
Senast redigerat av lonewolf-holm (29 juli 2007)

Bike
29 juli 2007
Trådstartare
ne de är ju den fina gränsen mellan försvara skydda o ge igen

o sedan hur lätt retad man ska vara  var en gång stod på mindre parkering hade vart ute o sprunigt  kom tillbaka så stod en med båda händern mot bil rutan o försökte titta in o även känna i hantaget på bilen så just den gången gick ja fram o bara fråga snällt om han såg något han gilla o klart blev han ju jätte rädd o gick raskt därifrån

men om han hade panga en ruta får man slå till han då o säga what the  fu**  håller du på me, eller ska man mer göra som polisen överaska ta armen o få ner han på magen o försöka kalla på polisen  om man nu har de lugnet i det ögonblicket,

alla som har bilar här vet hur ja menar man blir inte mänsklig ögonblicket då någon är på ens bil,

o sedan kommer till en klassisk grej för ett tag sedan utanför göteborg var det en äldre man i mercedis som blev invinkad av en man med polis skylt o när han gick fram drog han ut föraren o stack iväg,

så i detta fallet får man göra samma som i spelet Grand theft auto  bara sno bilar så där o sedan ge igen me samma fläck ur han som snodde o misshandla brutalt
i vissa fall hade man önska man fick det,  utan bli kallad psykist störd,

men vill gärna höra era synpunkter på vad ni anser som lagom o rätt i dagens tider o land,

734 Inlägg
29 juli 2007
ok.., VEM skulle inte ingripa om man såg sina saker bli stulna?? tror nog att dom flesta skulle slå någon om de inte var par stora jävla som tog dina saker?
Jag skulle kunna ta på mej en misshandel om jag såg mina saker bli stulna utan problem,, folk ska ge fan i min grejer..

113 Inlägg
29 juli 2007
Ja man önskar man hade kommit när den/dom jävlarna höll på... Men risken hade väl varit att man fått lite semester på hotell Gripen...
Jag, en polare och dennes far tog fast en inbrottstjuv en gång. Jagade efter honom och sen slog han nog den största vädermöllan jag sett tongue
Han försökte hävda att vi sparkat honom mellan benen när snuten kom, varvid snuten kontrar med; "Jaså bara en gång?" smile
I rätten försökte hans advokat att bevisa att vi sparkat honom genom att påpeka att han fått smärtstillande på häktet. Frågade advokaten om detta bevisade något, varvid han blev ytterst tyst. Fanns antagligen inget läkarintyg.

Så mitt tips om ni spöar på nån tjuv (i måttliga mängder), är att säga att han trillade och slog sig wink

NissanMotorsport
29 juli 2007
Trådstartare
Lewa skrev:
Bike skrev:

känns som detta enbart sker i usa,

jag vill minnas att du får jaga i fatt och göra civilgripande. dock ej säker.

men däremot så brukar saker som händer när man jagar tjuven ses mellan fingrar med. så länge han inte dör i stort sett.

usa?? de är mer likt sverige..

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 juli 2007
Å ej att förglömma shangaria lagarna i mellan östern tas du på bar gärning så börjar dom med att huga av fingrarna på den hand du stjäl med om det ej hjälper så e det hela handen som gäller nästa gång ... kanske skulle ingöra det ... e själv sjukt le på att ej få ha saker i fred för andra ej har lust eller årk att knåpa ihop pengar till egna saker varför ska vi ge vika på att ge efter till dom som ej har rätt i första taget att ta våra prylar vi surt arbetat ihop för ... det suger med Svensk lag stifting att ge tjyvar så mycket rätt på sin sida ......

//S

Sök