Olyckor och sånt man har vare med om

Scorren
24 april 2005 · 186 Inlägg

jo här har man varit med om lite olika saker! Både jag själv som kört och andra... vi börjar med andra:

1. Satt i baksätet i en parkerad bil som stod i en backe, och plötsligt hör man en smäll och känner hur bilen lyfter från marken och hamnar ca 2 meter bort. En idiot med en pickup som hade glömt dra åt handbromsen högst upp på backen!!!!

2. Satt i framsätet i morsans bil när hon körde på 222:an mot värmdö. Hon låg i vänsterfil och jag hade höjt volymen på stereon så hon inte kunde höra ambulansbilen närma sig bakifrån. Mitt på skurubron upptäcker hon ambulansbilen bakom oss och försöker komma över på högerfilen för att släppa fram dom, men de hade redan lagt sig på högra filen för att köra om på höger sida. Pang lät det och vi glider på sidan och in i räcket...

3. Har en otroligt impulsiv kompis som aldrig tvekar att svänga trots att det är för sent! Satt i framsätet i hans bil när vi letade parkering. Han körde ca 50-60 när jag skrek att han missade en parkering. Då drar han i handbromsen och kör rätt in i en parkeringsautomat!! Otur för mig att jag inte hade bälte, för jag for rätt in i rutan och hade ont i nacken 6 mån efteråt...

Nu till mina olyckor:

1. Jag orkade inte ta bort snön på förardörrsfönstret och körde ner från en parkering. Det var slaskigt ute och perfekt för att leka lite med den gamla bilen jag körde... En handbroms längst ner och en krock sida i sida med en citymail bil.....

2. Den pinsammaste.
Skulle provköra en Volvo S40 förra året i februari. Lånade bilen från Masterinvest på Sveavägen som inte hade satt vinterdäck på bilen. Hann komma ca 50 meter tills bilen framför tvärnitar och jag glider in i hans häck i 50 km/h.... 7000:- självrisk....

och så ett rådjur som jag körde på för några dar sen.....

Catch me if you can!
FilipD
28 april 2005 · 97 Inlägg

carnageman skrev:
§ Vänstersvängande skall alltid se till att inte vara en fara för bakomvarande trafik...
Polarn svängde vänster där man fick svänga vänster, han filkörde klockrent (låg max till vänster i körfältet)
Då kom en MC och smackade rakt in i honom bakifrån.
Polarn åkte på HELA skulden så det borde ha räckt med trafikförsäkring i det fallet

FilipD skrev:
2. körde in i en kille som skulle svänga vänster.. tråkigt men tacka gud för helförsäkring!

jo jag vet att det räcker med trafik.. men Försäkringsbolaget har inte rätt upp det här en. så jag kan bli skyldig endå.. erkände ju att det var mitt fel på skadanmälan.. fråga inte varför.. lite invecklat

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!
NightCruiser
28 april 2005 · 1 163 Inlägg

Mest haft några nära på saker med 245.an, bland annat parkerat mig 1m ifrån en V70R efter en totalt okontrollerad snörning i vintras vid skolan...tongue

Åkte däremot med en kompis i höstas längs en raka utanför stan, klockan var nånstans runt 1 på natten, piss regna och han låg i bortåt en 100km/h med sin gamla Volvo 740.
I slutet av rakan var det dock en äkta höger / vänster kurva.
Detta sluta med tvärnit så att bilen glider rakt fram, ner i diket i en 70km/h, sen kommer en överfart till en åker som bilen kör upp på och verkligen flyger över (inte ett enda hjulspår!!) och landar på andra sidan halvvägs upp...smile
Jag och kompisen hade bälten men en annan kille som var med hade det inte vilket resultera i att han hamna i baksätet där ja satt...
Efter att ha hämtat en cheva van och dragit upp bilen så upptäckte vi att enda defekten var en knäckt fälg...smile

NightCruiser
28 november 2005 · 1 163 Inlägg

NightCruiser skrev:
Mest haft några nära på saker med 245.an, bland annat parkerat mig 1m ifrån en V70R efter en totalt okontrollerad snörning i vintras vid skolan...tongue

Åkte däremot med en kompis i höstas längs en raka utanför stan, klockan var nånstans runt 1 på natten, piss regna och han låg i bortåt en 100km/h med sin gamla Volvo 740.
I slutet av rakan var det dock en äkta höger / vänster kurva.
Detta sluta med tvärnit så att bilen glider rakt fram, ner i diket i en 70km/h, sen kommer en överfart till en åker som bilen kör upp på och verkligen flyger över (inte ett enda hjulspår!!) och landar på andra sidan halvvägs upp...smile
Jag och kompisen hade bälten men en annan kille som var med hade det inte vilket resultera i att han hamna i baksätet där ja satt...
Efter att ha hämtat en cheva van och dragit upp bilen så upptäckte vi att enda defekten var en knäckt fälg...smile

Tilläggas kan att jag i Augusti 2005 skrotade min mammas 245:a -93 Classic uppe vid vetlanda när jag skulle hämta en bil.

Kommer på en 90 sträcka ut ur en lång vänster kurva där ja ser 3 bilar framför mig en bit bort, efter en stund bromsar dom men då de är ca 1km till dom släpper jag bara av på gasen.
När bilen längst fram svänger höger och kör ner på en pytte liten skogsväg kör dom 2 andra bilarna om och fortsätter.
Jag som ligger en 300m bakom nu kollar lite var den bilen tog vägen som svängde av, när jag kollar upp igen har ingen av dom 2 bilarna framför mig ökat hastigheten utan ligger i 30-40km/h på en 90 sträcka och jag kommer i 80km/ bakom dom, att jag hade bromsbereddskap hjälpte mig inte mkt utan jag smäller en ny V70 i röven och hamnar sedan i diket.
Ambulans och hela kitet + 5timmars sjukhus.
Bilen gick till skroten... sad

Fick brev idag från länsstyrelsen på att dom vill göra en prövning på mitt körkort men då jag jobbar som lastbils chaufför och precis fått en nya tjänst i jobbet och att både polisen och föraren av bilen jag krockade med beskriver allt som en ren olycka där allt bara var ren otur så kommer jag kommer att få behålla mitt körkort till 99% chans.. smile

Förhoppningsviss slipper ja skriva mer här nu! wink

Imon Väghållningsvåldtagen
28 november 2005 · 195 Inlägg

Frontat med en traktor i 50 km/h. Tro mig... att fronta i 50 dör man lätt av utan bälte...

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Honda Civic "Type-R" (2003)
Volvo S40 (1996)
zwich Saab raggare : )
28 november 2005 · 887 Inlägg

loudness skrev:
jo måste va nått magnetfält som drar bilen in i grejerna:D jodå kompisen klarade sej.. men bilen var totalskrot.. hans kommentar va: hur fan kan man va så dum och placera ett dike så nära vägen:)

hahaha så skönt big_smile

Turbo.. Because Im worth it :)
limbfork
28 november 2005 · 13 Inlägg

brorsan blev påkörd bakifrån i tingstadstunneln av en kille som svimmat bakom ratten pga njursten. brorsan fick örfila snubben ett antal gånger innan han kvicknade till och sen fick han köra av båda bilarna, varpå snubben svimmar igen vid vägkanten. brorsan hade köpt bilen en vecka innan också smile hela bakvagnen åt helvete...

Tommy_P
29 november 2005 · 396 Inlägg

inte så mycket. skrotat en vento mot en älg, (eller om det var älgen som skrotades), voltat (på passagerarplats) med en 200sx -99a.
annars mkt städad på vägen wink

Kirre
29 november 2005 · 2 122 Inlägg

snacka med en snubbe på länsförsäkringar då kom vi in på cyklister av någon anledning och om du stannar i en korsning tex. för högerregeln och de kommer en cykel så blir du skyldig  till 90% av fallen sade han eftersom det var en cyklist. tykte det var helt mongo eftersom man stannar och står helt stilla och så kommer det en cyklist och cyklar på en. har inte cyklisterna näst intill samma regler som bilarna i trafiken?

tror detta bara gäller länsförsäkringar

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
M1cha
29 november 2005 · 645 Inlägg

Imon skrev:
Frontat med en traktor i 50 km/h. Tro mig... att fronta i 50 dör man lätt av utan bälte...

Jo, det är sant. Jag har bara varit med om en "krock" och då var jag runt 12. Vi var på väg till farmor för att äta middag (det var typ höst, så de va mörkt ute). Iaf vi åker en bit och i en korsning är det nån snitsig kille som kör för rött och gör en U-sväng precis framför oss. Farsan valde att köra in i baken på bilen istället för stolpen. Det ryckte till ganska bra och bilen gick ju till skroten. Vi krockade väl i en 50 blås och om man inte skulle ha haft bälte skulle det ha gjort riktigt ont.

Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Warcry
29 november 2005 · 271 Inlägg

För några år sedan körde jag in i en golf II, som kördes av en gammal gubbe, han stog parkerad på höger sida och när jag kom slog han en U-sväng, så jag knäckte hans sidobalk medans jag bara skadade lite av kofångaren.

Gubben skyllde på att han inte tittade förens han svängde för att, som han sa: "Det brukar inte komma några bilar här" 
Försäkringsbolaget ansåg det var gubbens fel.

Kenwood SAABlare
29 november 2005 · 190 Inlägg

jo då lite småsaker har man vart me om hmm big_smile
bl.a kulltat med  min första bil en Golf II:a gti som jag rullade på en grus väg i ca 80 blås gick runt på både längden o bredden big_smile (hade haft körkort i 2 veckor)
"bälte är en billig livförsäkring!"

Mja Mjo! Så kan de gå!
callekula
12 december 2005 · 24 Inlägg

många utav de inlägg i denna tråd tyder ju bara på att det är bristande rutin o mognad i erat bilkörande. det är sånt här som gör alla försäkringar dyra. sorgligt e vad det e!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang