2728
Sök

Kan det se ut såhär om man inte gjort framvagnsinställning på ett tag?

NissanMotorsport
20 augusti 2007
Trådstartare
Skulle ta ut bilen ur garaget idag, märkte att ja hade för lite luft i, aja.. åkte och fyllde på me luft, då börja ja höra missljud.. mhm.. åkte hem vred om hjulen, klev ur och fann de här tongue haha, har vetat sen innan att ja behöver framvagninstlällning, men kan det bli såhär pågrund av det?
så nu står bilen upphissad och ska skaffa nya däck..

http://www.garaget.org/gallery/archive/14451/137325_7cmfep.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/14451/137327_tpnexq.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/14451/137328_epn8ol.jpg
Senast redigerat av SupraDupraFly (20 augusti 2007)

1 827 Inlägg
20 augusti 2007
Det där måste vara någonting som ligger emot!!! En felaktig framvagnsinställning gör inte det där.

Jag har ganska extrema hjulinställningar på min bil för att få ur det mesta av den på bana, men iom detta så sliter det väldigt mycket på gatan, och sådär ser det aldrig ut.

(Jag kör med 3,5 graders camber bak och 1,5 mm toe in så visst slits det)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

NissanMotorsport
20 augusti 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Det där måste vara någonting som ligger emot!!! En felaktig framvagnsinställning gör inte det där.

Jag har ganska extrema hjulinställningar på min bil för att få ur det mesta av den på bana, men iom detta så sliter det väldigt mycket på gatan, och sådär ser det aldrig ut.

Blir de inte ens så extremt om man inte gjort en inställning på ett braaa tag?
jag är ingen expert på de här tongue men bilen drar alltid till vänster, och  skakar ganska mycke när jag kommer upp över 130.. tongue

Evolution Garage
394 Inlägg
20 augusti 2007
SupraDupraFly skrev:
Eisenhut skrev:

jag är ingen expert på de här tongue men bilen drar alltid till vänster, och  skakar ganska mycke när jag kommer upp över 130.. tongue

Nej, det där är något som legat emot och "skurit" i däcket. Ta en titt i hjulhuset så borde du se någon vass bov där nånstans. Fixa det där direkt! Får du däcket uppskuret i 130 så blir det inte skoj!!!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

NissanMotorsport
20 augusti 2007
Trådstartare
barrre skrev:
SupraDupraFly skrev:
Eisenhut skrev:

Nej, det där är något som legat emot och "skurit" i däcket. Ta en titt i hjulhuset så borde du se någon vass bov där nånstans. Fixa det där direkt! Får du däcket uppskuret i 130 så blir det inte skoj!!!

Hittar inget, men andra däcket på höger sida är likadan slitet, men mycke mindre, så de blir samma där efter ett tag, ja titta för några veckor sen, och då var vänsterdäcket, de som är trasigt nu, mindre slitet, så det där hände inte på en dag..

Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
20 augusti 2007
Om du har däcket på plats och sänker ner bilen och även tittar när du gör fulla rattutslag så borde det gå i någongstans. En 90graders kant kan det aldrig bli av asfalt som är plan..

2 924 Inlägg
20 augusti 2007
Har du tillräckligt ET/offset på dina fälgar till din bil i förhållande till däckens bredd och däckbredd ?
Detta måste ju hörts oljud ganska länge ifrån? :-O
Livsfarligt!

Om du nu är osäker och ingen "expert" på detta, ange då INTE "Såhär kan de se ut när man inte gjort framvagnsinställning på ett tag" ...för det är precis så här som falsk fakta sprids på nätet på div forum...irriterande värre och väldigt vilseledande och meningslöst för de som vill ha fakta...!
Skriv mycket hellre en fråga då, t.ex "KAN det se ut så här om man inte gjort framvagnsinställning på ett tag?"
Senast redigerat av peegee (20 augusti 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

NissanMotorsport
20 augusti 2007
Trådstartare
peegee skrev:
Har du tillräckligt ET/offset på dina fälgar till din bil i förhållande till däckens bredd och däckbredd ?
Detta måste ju hörts oljud ganska länge ifrån? :-O
Livsfarligt!

Om du nu är osäker och ingen "expert" på detta, ange då INTE "Såhär kan de se ut när man inte gjort framvagnsinställning på ett tag" ...för det är precis så här som falsk fakta sprids på nätet på div forum...irriterande värre!
Skriv mycket hellre en fråga då, t.ex "KAN det se ut så här om man inte gjort framvagnsinställning på ett tag?"

Mja, de vet ja faktiskt inte, kan ta reda på det..

ok, hört ifrån några att de ska vara framvagninställningen, men sry, ska ändra smile

LillNaisarn
20 augusti 2007
Trådstartare
Kan med 99% säga att det är INTE hjulinställningen, för då slits det ej så dära det ser mer ut som att ngt legat emot och skävt/skurit bort från däcket...

Colaberoende
1 219 Inlägg
20 augusti 2007
Hur ser det ut med fjädertallriken som brukar ligga nära däcket?

Man brukar kunna se i hjulhuset vad som har legat på. Kan vara otroligt välpolerat.

Mina gamla snedslitna däck har resulterat i trådar på insidan av däcket och 3-4 mm mönster på utsidan av däcket.

/Ena

NissanMotorsport
20 augusti 2007
Trådstartare
Ena skrev:

Man brukar kunna se i hjulhuset vad som har legat på. Kan vara otroligt välpolerat.

Mina gamla snedslitna däck har resulterat i trådar på insidan av däcket och 3-4 mm mönster på utsidan av däcket.

/Ena

har satt dit däcket nu, och kollat lite, och sidan av däcket tar i fjäderbenet, och de passar inte alls ihop me att de skulle slitas där uppe på däcket.. svårt att förklara, men där det slits är iaf fritt runt om..

Meister
6 763 Inlägg
20 augusti 2007
Och vad händer om de kommer ett gupp och det måste fjädra?

SupraDupraFly skrev:
Ena skrev:

/Ena

har satt dit däcket nu, och kollat lite, och sidan av däcket tar i fjäderbenet, och de passar inte alls ihop me att de skulle slitas där uppe på däcket.. svårt att förklara, men där det slits är iaf fritt runt om..

NissanMotorsport
20 augusti 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Och vad händer om de kommer ett gupp och det måste fjädra?

SupraDupraFly skrev:
Ena skrev:

/Ena

kollade just det, har ju alltid trott att det är framvagnsinställningen, så har inte kollat så himla noga om det skulle ta i nånstans förut, men jag åker dagligen på en ganska gropig väg och fjädertallriken tror ja de är, är precis ovanför där de slits, så är väl antagligen det, men den ser inte alls "polerad" ut, mest skitig bara..

321 Inlägg
20 augusti 2007
Tar inte däcket i tallriken när bilen står stilla tar det inte i om man åker på en gropig väg heller. Tallriken följer ju nämligen med guppen eftersom den sitter stelt på spindel där hjulet sitter fast i. Det slitaget du har kan bero på för mycket sänkning, för lite luft eller dålig hjulsinställning.
Senast redigerat av Allx (20 augusti 2007)

EViLution!

Evolution Garage
394 Inlägg
20 augusti 2007
Allx skrev:
Tar inte däcket i tallriken när bilen står stilla tar det inte i om man åker på en gropig väg heller. Tallriken följer ju nämligen med guppen eftersom den sitter stelt på spindel där hjulet sitter fast i. Det slitaget du har kan bero på för mycket sänkning, för lite luft eller dålig hjulsinställning.

Om du menar att hjulet då indirekt pga hjulinställning, lufttryck tar i karossdelar så Ja.
Men att däcket skulle slitas på det där "kantiga" sättet pga av någon av dessa anledningar går inte. Isåfall hade det vart en mjuk/slät slitning på däcket och inte en vass uppriven kant.

Testa att hissa upp bilen igen och göra MAX rattutslag åt båda håll samtidigt som du ber en polare snurra på däcket.
Eller så vevar du ned rutorna och kör bilen i en cirkel med maxutslag och lyssnar efter skrapljud.

Det är kanske möjligt att du slitit ner däcket så pass mkt att du inte hör ljuden längre... men byter du däck så är det dags att börja lyssna/känna igen.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Sök