Hur beräkna storlek på turbo/kompressor?

Ramming_Air
8 september 2007 · 137 Inlägg

Undrar lite över hur man optimerar kompressorhuset vid en konvertering av en LT1 V8? Finns det någon formel över vilken genomströmningskapacitet osv som krävs, vilken man kan använda sig av, alt simuleringsprogram? Har kört lite i Desktop Dyno, men där förklaras ju ej teorin bakom valet av överladdning.

ThomasH_gg
9 september 2007 · 48 Inlägg

Det va ett tag sen jag höll på med matte, men allt bror på lite små faktorer.
Motorn volym, max varv och önskat max laddtryck.

Har för mig att det är något liknande:

Din bör vara på runt 4.2 liter så det är en fyrtakts motor som tar in luft varanat varv så man säjer att det är en 2,1l motor. önskat max varv 7000.

Då har den 2,1 x 7000 = 14700 l vid sugmotor

Önskar du ett ladtryck på 1bar så blir det atmosförstrycket hos en sug motor + laddtrycket 1bar så 2bar.

14700 x 2 = 29400l luft vid en bar laddtryck ska du ha om mina sifror stämmer vilket som inte gör en byt ut och räkna om lite så blir det bra. Sen ska du öka luften med runt 10% med tankte på såjälhus luftfilter m.m

Hoppas du hittar en turbo som passar men jag skulle nog kötr med kompressor på en masikn med dena karaktär.

Ha de

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
bumpe Lastbilsmekaniker
9 september 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, när du köper turbo så kolla på kompressordiagramet, antalet kubikfot*10 ger en fingervisning om vilken effekt den kan leverera.
KISS -  Keep It Simle Stupid

Big Al Dr. Turbo
9 september 2007 · 459 Inlägg

rätt mått är nästan viktigast

för att räkna på en kompressor enkelt kan man ta å räkna såhär

om man siktar på t.ex 400hk och man tror man kommer nå det vid 1bar

rotenur(400hk*6) = 48.99 millimeter på induser
och har man en bra motor med hög verkningsgrad eller når hästarna vid låga laddtryck (som t.ex 0.5bar) så kan kompressorn räcka 15% till dvs rotenur(400hk*6)*1.15 = 45.68 millimeters induser (alltså med mindre kompressor nå samma effekt)
backwheelet räknar man såhär (räknar på första exemplet)
rotenur(48.99mm^2 * 1bar) = 60mm exduser på kompressorn

har räknat på många turbos på detta sätt och det stämmer rätt bra mot verkligheten

för att räkna på turbin på en turbo så räknar man rotenur(400hk*5) istället för gånger 6 eftersom det försvinner ut avgaser igenom wg
plus att det går inte få en turbin att räcka längre om den hamnar i rätt område alltså
rotenur(400hk*5) = 44.72mm turbin exduser
men man vill oftast inte ha en turbin som är så liten eftersom den kommer ge mer mottryck än ett större hjul och därmed sänka verkningsgraden på motorn utan man siktar på att oftast ha större turbinexduser än kompresor induser
mottrycket turbin kommer arbeta med räknar man på samma sätt som backwheel på kompressorn

Senast redigerat av Big Al (9 september 2007)

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang