5119
Sök

bensin lr etanol??? snart dax för mappning

176 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
Vad göra??? Behöver tips, råd hjälp av kunnigt folk. Ska strax mappa me bensin va d tänkt men nu börjar etanolsnacket-och ja vet inte nått (ngt lite kanske).

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2007
Beror ju på hur din motor ser ut?

Har du bränslesystem som klarar av att leverera tillräkligt med soppa?  har du kolvar/vevstakar som håller?   Det är inte ovanligt att man hittar 100hk extra på E85 mot 98oktan.  Hur ser det ut med mottryck osv...

vill du ha 500hk och får det på 98oktan så är det ju toppen (går att tanka precis överallt) men får du 473hk på 98 och vill ha 500 så kan E85 mycket väl puffa upp effekten dit bara genom bränslebytet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
1 oktober 2007
Etanol är en klar fördel på alla vis utom ett. Kan bli lite trög att starta när motorn är kall och det är under 18 grader ute.
Men annars så kyler den bättre än bensin, och billigare att köra också, även att man ökar bränsletrycket med ca 34%. Och miljövänligare.

Som tidigare inlägg, har du bränslesystem som klarar att leverera den extra bränsle som etanol behöver utan att dom går i botten så kör på etanol. Är nöjd jag mappade til etanol.
Spridare behöver även bytas om du köpt in spridare för bensinmapp.

Vem ska mappa? Inte Rimbomartin väl?

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

176 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Ja har je-kolvar viktade org stakar, kör bosch 044, 10mm soppa slang, grövre rail, stor runmax btr. Lutar åt att autotech thn ska mappa. Per hette han, tror han kommer från trollspeed. Har köpt 750 msd spridare. Det kyler alltså bättre, har hört att d äter aluminium precis som metanol o hela toppen e ju i aluminium... Svår startat vid minus 18 e inte direkt nått problem, går inte ut genom ytterdörrn själv då, hehe.

176 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
nu fick ja höra att alla slangar typ bränsle inte funkar me etanol...tror d blir v-power me lite octaneboost ett tag till...

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
3 oktober 2007
slangar med mer håller fin fint, det är bara bullshit. Jag har kört många av mina olika bilar på E85 å det funkar fint den bil jag körde längst tid var en 740 å lite mer än ett års tid, aldrig nåra probs å det var alu topp.
ha det gött.
Senast redigerat av _Butcher_ (3 oktober 2007)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

176 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
ok. men d får nog vänta till hösten. d blir me v-power denne gången. skaffar ja ett annat sprut så e ju möjligheterna många, då blir d nog etanol.

1 072 Inlägg
3 oktober 2007
Slangar ska vara för E85. Kolla med NBM hydraulics om du nu ska köra på det. Kostar en slant men som sagt, du får ut mer effekt vilket är roligt. Men om 1st 044 räcker vetti fan. Kollar man på spec som alla åf har på den pumpen så skilljer det massor så jag skulle nog kört 2st isf.

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 oktober 2007
Jag kör en 984 (om jag minns rätt)  motsvarar 044 fast lite tystare med 1000cc spridare, räcker till 480hk på E85.

750cc borde klara upp emot 400hk på E85 kan tyckas.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 oktober 2007
Sen kan man ju fråga sig varför en alkohol skulle äta aluminium?

förefaller osannolikt att volvo och saab skulel använda något annat material i sina topplock än just aluminium till sina flexi-bilar.

176 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
etanol som metanol fräter tydligen när systemet "står still" o i o me att ja har en ford blir den ju stående en del...nej då man hör så mycket från folk som aldrig provat. riktigt tacksam för era tips. Frågan e fortfarande öppen någon vecka till skulle ja tro. Tack igen.

Turbo lover
555 Inlägg
4 oktober 2007
Mappade min förra 900 turbo med etanol utan att byta ut en enda slang eller liknande. Det dröjer bra länge innan man hinner märka av nåt negativt. Körde iaf 800-900 bekymmersfria mil innan jag sålde den. Kanske ngt kinkig vid temperaturer under 12 grader men det hade nog gått att finjustera kallstartsmappen ytterligare. Biopowerbilarna har också alutopp men andra ventilsäten å ventiler har jag för mig.

Etanol rockar, fick ut 421hk med originalgrenrör, tryckrör å en liten GT2871R på en standard Saab 2.0 smile

Sök