5738
Sök

Luftade mina bromsar

alias_kladde
3 oktober 2007
Trådstartare
Höll på med att lufta mina bromsar i helgen men när vi höll på så fick vi upp bromstryck men sen när vi vred på tändningen sjönk pedalen direkt.. Det är abs i bilen, en chrysler grand voyager, någon som kan tänkas ha någon idé?

Annars är det väl en sån haynes på biltema handbok som gäller.

Glidarn
408 Inlägg
3 oktober 2007
alias_kladde skrev:
Höll på med att lufta mina bromsar i helgen men när vi höll på så fick vi upp bromstryck men sen när vi vred på tändningen sjönk pedalen direkt.. Det är abs i bilen, en chrysler grand voyager, någon som kan tänkas ha någon idé?

Annars är det väl en sån haynes på biltema handbok som gäller.

pedalen sjunker alltid när du startar bilen om du pumpat upp trycket=bromsservo.....

(obrut)

alias_kladde
3 oktober 2007
Trådstartare
så mycket vet jag med.. tror jag skrev lite fel..
det som hände var det att när bilen var avstängd gjorde den motstånd men när den var igång så hade jag inget tryck kvar.. underlättar det lite till förståelsen kanske

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
4 oktober 2007
Bara till att lufta vidare! pumpa på bromsen 20 ggr och öppna nippeln, gör det 2 ggr, sen tar du nästa bromsok och gör samma sak där, och spring runt bilen några varv och gör samma sak så borde det fixa sej, håll bara koll så du har bromsolja i behållaren hela tiden, annars får du börja om på noll igen^^

alias_kladde
4 oktober 2007
Trådstartare
Rooth07 skrev:
Bara till att lufta vidare! pumpa på bromsen 20 ggr och öppna nippeln, gör det 2 ggr, sen tar du nästa bromsok och gör samma sak där, och spring runt bilen några varv och gör samma sak så borde det fixa sej, håll bara koll så du har bromsolja i behållaren hela tiden, annars får du börja om på noll igen^^

okey tack, kommer känna mig som en jävla idiot till slut när det är färdigt men det är inget annat hehe.. har köpt 5 liter så det finns en hel del bromsvätska att fylla på med hehe..

Förresten om man ska rengöra hela rören vad ska man ha för vätska då och finns det risk att kunna förstöra rören eller packningar på nåt sätt, min bror sa nåt om att pappa haft i någon annan vätska som inte var rätt en gång i tiden men jag är inte säker.. kommentera gärna om ni vet nåt om det

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
4 oktober 2007
alias_kladde skrev:
Rooth07 skrev:

okey tack, kommer känna mig som en jävla idiot till slut när det är färdigt men det är inget annat hehe.. har köpt 5 liter så det finns en hel del bromsvätska att fylla på med hehe..

Förresten om man ska rengöra hela rören vad ska man ha för vätska då och finns det risk att kunna förstöra rören eller packningar på nåt sätt, min bror sa nåt om att pappa haft i någon annan vätska som inte var rätt en gång i tiden men jag är inte säker.. kommentera gärna om ni vet nåt om det

Huh? aldrig hört talas om, vad jag vet ska man absolut INTE ha något annat än bromsolja i, det är känsligt som fan vad jag vet, men rätta mej om jag har fel:)

5 710 Inlägg
4 oktober 2007
Rätt vätska gäller och vilken det är läsar man lättast i instruktionsboken.
Har man någongång hällt i fel är skadan (om det blir någon) redan skedd och du förvärrar inte det hela genom att hälla i rätt.

Anledningen till att det sjunker har säkert med ABS:n att göra.
Nu kan jag inte Chrysler:s bromssystem i detalj men på vissa bilar (med el-bromsservo) måste man ha tändningen påslagen vid luftning.

MVH Jonas
..............

alias_kladde
4 oktober 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Rätt vätska gäller och vilken det är läsar man lättast i instruktionsboken.
Har man någongång hällt i fel är skadan (om det blir någon) redan skedd och du förvärrar inte det hela genom att hälla i rätt.

Anledningen till att det sjunker har säkert med ABS:n att göra.
Nu kan jag inte Chrysler:s bromssystem i detalj men på vissa bilar (med el-bromsservo) måste man ha tändningen påslagen vid luftning.

Jag hoppas det inte är någon fara men i så fall så ska jag ta å starta bilen så att jag har tändningen på så kanske det underlättar en hel del.. för i så fall så innebär det ju att det är färdigt efter helgen.

tackar så mycket för hjälpen

Sök