Behöver råd angående hävning av bil affär.

Jaysx SupeR
7 oktober 2007 · 106 Inlägg

hejsan.


Har några frågor som jag skulle vilja få lite klarhet i..

Sålde nyligen en bil som jag bara ägt en kortare tid ( ca 1 månad ) till en okänd kille.

När jag sålde bilen så talade jag om för köparen att det läckte vatten från kylaren och att det var det enda felet jag kände till med bilen..
Jag uppmärksammade honom på att detta bör åtgärdas.

Efter några dagar så ringer han upp mig och säger att bilen har börjat knacka och går väldigt dåligt.. Jag frågar honom om han kört den tom på vatten eller liknande, men han säger att han inte gjort det.
Så jag säger att jag inte riktigt vet vad som kan vara fel, och ger honom nummret till förra ägaren som ska ha låtit renovera motorn på bilen, i fall han kan veta något.


Några dagar till går, och jag får då ett sms där det står att han lagat kylaren och bilen nu går som den ska..

MEN, när dom lagade kylaren så hittade dom några lustiga saker, som bland annat att det saknas en längsgående balk???

Och att han därför vill häva köpet!

Vad gäller för regler och hur går man tillväga med detta?
Vi skrev tydligt i kontraktet att bilen såldes i befintligt skick. Och jag vet inte hur han kört med bilen eftersom den uppenbarligen knackat väldigt mycket.

Har han någon rätt att häva köpet eller är det inte så att han är skyldig att besikta bilen innan köpet.. Om det inte visar sig att det finns några fel som jag visste om och på något sätt har dolt så är det inte mitt fel?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Mvh Victor

-red lights-
Liy
7 oktober 2007 · 120 Inlägg

jag tror inte att det går att häva köpet..
men jag vet att det är en ny regel nu iaf som säger att man inte får skriva "säljs i befintligt skick"... vet inte hur länge det har vart så.. men ändå hmm

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
moose46019 study
7 oktober 2007 · 772 Inlägg

du har gjort vad du har kunant be person kolla den sidan jag skickar. han var uppmärksamad angående eventuellta brister så det är helt klart inte säljarens fel.

köparen har desstuom en skyldighet att försäkra sig om att det är en bra vara som denne köper dvs han skulle ha kolalt nogrannare vid köptillfället.

"Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet"


http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … icleId=304

-Bergan-
7 oktober 2007 · 178 Inlägg

Jag har inget tips men en fråga
Hur fan försvann balken????? hmm

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!
Turbomatte Lackerare/Rekondare
7 oktober 2007 · 834 Inlägg

Jaysx skrev:
hejsan.


Har några frågor som jag skulle vilja få lite klarhet i..

Sålde nyligen en bil som jag bara ägt en kortare tid ( ca 1 månad ) till en okänd kille.

När jag sålde bilen så talade jag om för köparen att det läckte vatten från kylaren och att det var det enda felet jag kände till med bilen..
Jag uppmärksammade honom på att detta bör åtgärdas.

Efter några dagar så ringer han upp mig och säger att bilen har börjat knacka och går väldigt dåligt.. Jag frågar honom om han kört den tom på vatten eller liknande, men han säger att han inte gjort det.
Så jag säger att jag inte riktigt vet vad som kan vara fel, och ger honom nummret till förra ägaren som ska ha låtit renovera motorn på bilen, i fall han kan veta något.


Några dagar till går, och jag får då ett sms där det står att han lagat kylaren och bilen nu går som den ska..

MEN, när dom lagade kylaren så hittade dom några lustiga saker, som bland annat att det saknas en längsgående balk???

Och att han därför vill häva köpet!

Vad gäller för regler och hur går man tillväga med detta?
Vi skrev tydligt i kontraktet att bilen såldes i befintligt skick. Och jag vet inte hur han kört med bilen eftersom den uppenbarligen knackat väldigt mycket.

Har han någon rätt att häva köpet eller är det inte så att han är skyldig att besikta bilen innan köpet.. Om det inte visar sig att det finns några fel som jag visste om och på något sätt har dolt så är det inte mitt fel?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Mvh Victor

Har DU sålt den som privat person får han bita i det sura äpplet, går ej att häva sådana köp, sålde du den med hjälp av en firma eller dyl så är det 6 mån garanti på bilen.

raggeswe
7 oktober 2007 · 21 Inlägg

Det är hans skyldig het att undersöka bilen innan han köper den så du behöver inte ta till baka bilen.du sa alla fel som du visste du har inte gjort nått fel!

Hamilton
7 oktober 2007 · 8 872 Inlägg

Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats.
Ni har skrivit ett avtal och det är det som gäller, han kan inte häva köpet.

Fotograf på tierpidag.se
index
7 oktober 2007 · 658 Inlägg

Hade du vetat om balken så hade han kunnat häva köpet. Nu när du upplyst honom om alla fel som du känner till så är det inte ditt ansvar.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
Jaysx SupeR
7 oktober 2007 · 106 Inlägg

Tack så mycket moose46019. Den sidan var kanon, nu har jag något att gå på!

Vet dock inte hur balken har försvunnit. Det är inget som jag ansvarar för, frågan är ju varför man monterar bort en längsgående balk?

Men som sagt inget jag hade nån vetskap om alls.

Tack så jätte mycket för all hjälp!


Köparen skulle ringa idag och vi skulle diskutera saken, återkommer när jag vet hur historien slutar!

Mvh Victor

-red lights-
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
7 oktober 2007 · 2 009 Inlägg

Som dom andra sa så kan han inte häva köpet har varti med om detta fast på andra hållet farsan köpte en bil som han ångrade men det gick inte att häva köpet.

Så du kan vara lugn..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Thorssa
7 oktober 2007 ·

Solklart fall av att köparen inte har uppfyllt sin undersökningsplikt, du kan vara hellugn.

FreddeK
7 oktober 2007 ·

på pappret kan du vara lugn men hoppas han inte knackar på dörren med sina polare en dålig dag...man vet fan aldrig därute tyvärr. men du har inte gjort något fel!

skallman
7 oktober 2007 · 91 Inlägg

Turbomatte skrev:
Har DU sålt den som privat person får han bita i det sura äpplet, går ej att häva sådana köp, sålde du den med hjälp av en firma eller dyl så är det 6 mån garanti på bilen.

Lite OF, men ja köpte nyligen en beg. bil från en bilhandlare, efter 2 dar så började dö vid körning, bilen vägra starta etc.

Han nämnde inget om 6 mån garanti. Gäller sådan garanti alla bilhandlare, eller är det något extra man bestämmer vid köpet?

Thorssa
7 oktober 2007 ·

skallman skrev:

Turbomatte skrev:
Har DU sålt den som privat person får han bita i det sura äpplet, går ej att häva sådana köp, sålde du den med hjälp av en firma eller dyl så är det 6 mån garanti på bilen.

Lite OF, men ja köpte nyligen en beg. bil från en bilhandlare, efter 2 dar så började dö vid körning, bilen vägra starta etc.

Han nämnde inget om 6 mån garanti. Gäller sådan garanti alla bilhandlare, eller är det något extra man bestämmer vid köpet?

Det är lagstadgat i konsumentköplagen att fel som uppkommer inom sex månader efter köpet ska firman som sålde bilen stå för. Detta är inget de kan förhandla bort. Fel som du upptäckt eller borde upptäckt vid en undersökning av bilen kan du inte hävda och inte heller fel som man får förvänta sig med tanke på bilens ålder och skick.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang