6023
Sök

växel låda eller koppling som har rasat??

755 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
tjena hopp
har ett litet problem med min ford orion -88
finns ingen drivning på den men alla växel lägen fungerar kan det vara kopplingen eller är det lådan som har rasat??
är det svårt att byta det??

kopplingen tog längst ner innan..kan det ha med saken att göra??

tack på förhand

/// Gröön
Senast redigerat av good_year (9 oktober 2007)

1 058 Inlägg
10 oktober 2007
eftersom du ändå måste ha ner växellådan för att eventuellt byta koppling, så är det ju lättast att du börjar i den änden ;P.. men eftersom du har haft problem med kopplingen innan är det ju inte omöjligt att den helt har gett upp nu då..

PoLoud =D

755 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
skulle vara byt innan jag köpte den .. men tror det är kopplingen efter som lådan är som den var innan..

Wankel
1 080 Inlägg
11 oktober 2007
bytte koppling på en 740 för ett tag sen, var inte alls svårt, bara tidskrävande första gången..
sen vet jag inte hur stor skillnad det är på orion att byta låda

MDS Västerås

755 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
fram hjuls drivet..

Wankel
1 080 Inlägg
11 oktober 2007
aaha sorry trodde dom var rwd, skit i mitt inlägg då

MDS Västerås

755 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
StiFf skrev:
aaha sorry trodde dom var rwd, skit i mitt inlägg då

ingen fara rätt anorlunda bill inte många som vet vad en orion är..

755 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
ingen annan som kan veta vad det är???

654 Inlägg
13 oktober 2007
Att kopplingen (pedalen) tog längs ned tidigare kan vara en justerings fråga.
Men troligtvis så är det för att lamellen varit väldigt tunn,dvs typ redo att bytas för en tid sen.
Och om det nu är så så genererar inte lamellen nått driv längre.Den är för tunn för att orka driva/ligger inte ann tillräckligt.
Kan ha varit så att kopplingen legat "på" hela tiden lite,och då kört slut på sig själv utan att man är medveten om det.

Kan ev kanske gå att justera upp kopplingen för att se om det börjar driva nått.

Står bilen helt still när du släpper kopplingen?,eller känner man nån form av typ "gungning" i den?.:Som den skulle vilja åka men inte kan.

755 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
det händer ingen ting när jag släpper kopplingen kan ha dn hela nere sedan "kliva" av den ingen reaktion.. men ska kolla lite om man kan spänna den sedan hissa upp dn i fram ånden och se om den orkar med hjulen i lften

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
Om du får i växlarna så fattar ni la att det inte är kopplingen för då skulle ju bilen driva när du får i växlarna. Gissar på att en drivknut är kass på någon utav drivaxlarna.

BMW-tok

755 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
jag vet inte.. därför jag frågar..
när bilen slutade driva körde jag på rak väg i 60km/h och det bara smällde till i hela bilen.

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
Drivaxlarna är ju läta att kolla. Hissa upp bilen så hjulen är fria och se så motsvarande hjul snurrar åt andra hållet. Håll i drivaxeln och snurra på hjulet osv så märker du snart vad som är fel.

EDIT: Har du inget missljud när du försöker köra så är det garanterat en drivaxel. Växellådan bukar Rassla som fan eller så får man ej i växlarna.
Senast redigerat av BMWKimmo (13 oktober 2007)

BMW-tok

755 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
okej får kolla det i kväll när jag kommer hem från min brors bil inköp

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
Gör det. Återkom med vad felet var sen.

BMW-tok

Sök