6247
Sök

Drar bilen mer om man tar bort en ljudämpare

425 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan jag undrar ifall min bil drar mer bensin ifall man tar bort en ljudämpare, har hört att den kan göra det (fast det låter lite konstigt), det är en volvo 940 gl.

(Om man tex sätter på en japps dämapre drar den som orginal ifall den drar mer utan dämpare?)

Tacksam för svar

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
OM det blir en pytteliten skillnad så kommer du inte märka nåt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

425 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Jag tror inte själv att det blire ngn förändring har bara hört att det KAN bli hmm

Har bara kört bilen utan den bakre dämparen så jag vet inte hur det är att köra med den tongue

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

152 Inlägg
13 oktober 2007
Beror lite på om du har sug eller överladdad motor. Har du sugmotor tappar den effekt p.g.a sämre mottryck när du ligger å kör på "normala transportvarv",vilket nog leder till ökad förbrukning. Med överladdning blir det lite annat,då avgaset inte längre direkt påverkar flödet.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

425 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
SevilleDiesel skrev:
Beror lite på om du har sug eller överladdad motor. Har du sugmotor tappar den effekt p.g.a sämre mottryck när du ligger å kör på "normala transportvarv",vilket nog leder till ökad förbrukning. Med överladdning blir det lite annat,då avgaset inte längre direkt påverkar flödet.

Skrev att det var en GL wink

1 827 Inlägg
13 oktober 2007
SevilleDiesel skrev:

Mja, men ändå inte.

Om man tänker helt logiskt... Vad tror du tar mest energi (soppa), att ha en motor som arbetar med mottryck som stoppar upp flödet i ett avgassystem på stabila varv eller en som slipper mottryck?

Inte ens sugisar vill ha mottryck.

Turbobilar däremot kan behöva liiite mottryck, men det där är en hel vetenskap så det orkar jag inte gå in på nu.
Senast redigerat av Eisenhut (13 oktober 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Biltokig
870 Inlägg
13 oktober 2007
Eisenhut skrev:
SevilleDiesel skrev:

Mja, men ändå inte.

Om man tänker helt logiskt... Vad tror du tar mest energi (soppa), att ha en motor som arbetar med mottryck som stoppar upp flödet i ett avgassystem på stabila varv eller en som slipper mottryck?

Turbobilar däremot kan behöva liiite mottryck, men det där är en hel vetenskap så det orkar jag inte gå in på nu.

verkar som om du fått det där lite om bakfoten du 8-) det var rätt som han skrev... du skriver motsatsen!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 827 Inlägg
13 oktober 2007
Ska vi försöka motbevisa varandra?

Jag har byggt avgassystem på åtskilliga sugmotorer med förhållandevis högt komp. Ingen av dessa sugmotorer vill ha speciellt högt mottryck, möjligtvis att dom vill ha en flaskhals eller liknande långt fram på avgassystemet, vanligt på små rallybilar.

Turbobilar däremot... Visst du ska ha lågt motstånd i avgassystemet, men inte helt fritt flöde.
Varför då undrar du då kanske?
Jo, har du helt öppet system från turbon så finns det tendenser att när wastegaten ska släppa ut övertrycket i grenröret, att du har så pass högt flöde i ordinarie avgassystem att avgaserna tar vägen genom turbon även om wastegaten är öppen.
Detta i sin tur gör att turbon skenar...

Din tur att motbevisa mig.

Mvh/Marcus

Supraman
2 300 Inlägg
13 oktober 2007
Eisenhut skrev:
Ska vi försöka motbevisa varandra?

Jag har byggt avgassystem på åtskilliga sugmotorer med förhållandevis högt komp. Ingen av dessa sugmotorer vill ha speciellt högt mottryck, möjligtvis att dom vill ha en flaskhals eller liknande långt fram på avgassystemet, vanligt på små rallybilar.

Turbobilar däremot... Visst du ska ha lågt motstånd i avgassystemet, men inte helt fritt flöde.
Varför då undrar du då kanske?
Jo, har du helt öppet system från turbon så finns det tendenser att när wastegaten ska släppa ut övertrycket i grenröret, att du har så pass högt flöde i ordinarie avgassystem att avgaserna tar vägen genom turbon även om wastegaten är öppen.
Detta i sin tur gör att turbon skenar...

Din tur att motbevisa mig.

Gaser tar ALLTID lättaste vägen ut.
dvs att avgaserna kommer även om man har ett högt flöde så kommer dom att ta vägen via avgassystemet plus att det alltid är ett övertryck i turbinhuset som gör att inga avgaser kommer att ta sig tillbaka.
Är dock motrycket tillräckligt högt så att det är högre än trycket i turboinhuset så kan gaserna leta sig tillbaka men är högst osannolikt.
I en turbomotor agerar turbon som motryck för motorn.

På en sugmotor ska det vara ett visst mått av motryck men det viktigaste är att trycket är lika mellan cylindrarna samt att man har ett avgassystem som suger ur gaserrna ur cylindrarna.
Då använder man ett extraktorgrenrör till detta.
Sen beror mkt på trimningsgraden på motorn.
En effektstark sugis bygger man avgaset på ett annat sätt än på en som ska vara bränslesnål.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 174 Inlägg
13 oktober 2007
Eisenhut skrev:
SevilleDiesel skrev:

Mja, men ändå inte.

kan inget vil lej säga något men jag måste. så ja tycker att "Eisenhut" teori låter logiskt men men det är ju bara lilla ja..

1 827 Inlägg
13 oktober 2007
Stefan, jag tror inte du förstod vad jag menade, jag läste igenom mitt inlägg och det är lite luddigt.

Såhär menar jag.

Har du inga andra faktorer som kan ge lite mottryck på en turbo så kan det bli så att, när du laddar max, och wastegaten ska öppna sig för att avlasta turbon så den inte laddar mer än vad som är bestämt så kan det bli så att har du inget mottryck och turbon är uppe i såpass högt varv att den inte kan räknas som mottryck så blir det precis som du säger, att gasen alltid tar den lättaste vägen ut. Är då vägen genom turbon lättare än vägen genom wastegaten så kommer du få ett skenande laddtryck.

Mvh/Marcus

Sök