Snälla någon, krydda lite mer för fan. Finns det överhuvudtaget någon här som vet vad dom talar om? Att montera ett sportluftfilter är ju inte på något som helst sätt ekvivalent med att ta bort luftfiltret och köra med öppet insug och omän du skulle ta bort luftfiltret helt så skulle du inte få sådana "ödesdigra" effekter som här predikas om. Om du kör en hel sommar i mycket torrt klimat och efter grus och sandvägar efter annan bil så att din motor direkt tar in all sandrök och vägdamm så kan jag tänka att du nästan skulle märka det, men inte annars. Det handlar bara om en fix ideé
Det handlar ju helt enkelt om en övervägning om det är värt att motorn utsätts för en bråkdels procent mer slitage för ett, i vissa fall, trevligare insugsljud. Nu handlar det dessutom om en gammal Jetta, vilket gör att det spelar ännu mindre roll. Jag kan hålla med, jag skulle inte montera sportluftfilter på en nyköpt Toyota Avensis 2.4, men då först och främst för att effekten av ett sportluftfilter inte är värt det på något plan, det ger helt enkelt ingenting på den låga nivån av effekt. Men även för att det inte är värt det med tanke på hur mycket jobb det skulle krävas att komma under plasten för att få in skiten.
Jag köper fullständigt er argument om att det ändå är löjligt och onödigt att skruva på ett luftfilter, men snacka skit om hur farligt det är för motorn, gör det.
Skulle dessutom vilja se hur du kan sätta igen en spridare luftvägen och inte bränslevägen.
Senast redigerat av Wezzli (25 oktober 2007)
Man vet aldrig, före man vet