5521
Sök

Växellådsproblem på 745 -88

1 217 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Jag ska väll börja med att tala om att jag är kock och absolut ingen mekaniker.

Jag lånade en Volvo 745 -88 häromdagen och stötte på ett problem efter några mils körning.
Det blev helt plötsligt äckligt svårt att få in växlarna på den gamla holken!
För att överhuvudtaget få i dem fick man slå in växlarna (och ja, jag hade kopplingen i bott).

Jag har frågat ägaren lite om bilen och enligt honom är det frisk olja på lådan och kopplingen byttes för några veckor sedan på en verkstad.

Så nu undrar jag, är det någon som har nån idè om vad det kan vara och kan jag i så fall fixa det själv?

137 Inlägg
29 oktober 2007
Går det att lägga i backen? eller skrapar det bara.Skrapar backen kan kanske kopplingen behövas justeras trots att den är nybytt.
Krånglar alla växlarna?

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

1 217 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
alla växlar utom just backen samt femman är tröga som en 85årig kassörska på banken.. det är inga direkt missljud vad jag har hört

137 Inlägg
29 oktober 2007
Fattar jag detta rätt så krånglar 1,2,3 o 4.Då verkar det inte vara koplingen eller vxl reglaget.Då kanske ett lådbyte är gång?

1 217 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Jag har absolut iiingen aning. Jag är som sagt kock och låångt ifrån kunnig ang motorer;)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 oktober 2007
kan ju vara urtrampningslagret som inte vill vara med smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 217 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Hur kollar man det enklast?

137 Inlägg
29 oktober 2007
turboforssen skrev:
kan ju vara urtrampningslagret som inte vill vara med smile

Me då borde backen krångla, tycker jag

The one and only
1 091 Inlägg
29 oktober 2007
Går det trögt o växla bilen står stilla och motorn är avstängd eller är det bara när du kör som det går trögt? o när du står stilla blir det nån skillnad om du trycker ner koplingen eller går det lika trögt iaf?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 217 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Det går lika trögt hela tiden..

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
29 oktober 2007
kan vara växelförarlänkaget utvändigt mellan vxl.spak och vxl.låda som inte blivit ihopskruvat ordentligt.. Har själv varit med om lås-skruvar och sprintar som släppt med följd att växlarna blir tröga/omöjliga att få i.. till sist flög det isär helt, o där satt jag fast i 4:ans växel tongue

Sök