7407
Sök

spindelled sitter fast BMW 535 e34

turboabstinens
442 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Hjälp!
Min spindelled sitter fast, har skruvat loss bulten och försöker med spindelledsavdragare (som inte riktigt passar men det borde gå ändå) och har prövat att släppa domkraften och ha en pallbock under länkarmen (och under spindelleden) men den vägrar släppa! Vafan, den ska ju bara sitta fast på ett ställe?

Rubrik redigerad v.v läs rubrikanvisningarna
Moderator// Izual

ocertifierad klåpmekare

403 Inlägg
14 november 2007
Skaffa en avdragare som passar, spreja nåt slags rostlösarmedel och testa att knacka med en gummihammare eller liknande.  Kämpa på så släpper det nog till sist ska du se!
lycka till

128 Inlägg
14 november 2007
Värm med gasolbrännare eller liknande..  kan även funka med en värme pistol(funkat för mig iaf)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 november 2007
slå runt om där den sitterfast och lite överallt! med en hammare/slägga som svarar mot stålet/gjutjärnet! dvs INGEN gummiklubba, och skruva på muttern så långt att de täcker gägnorna länstupp på spindelleden så dom inte förstörs eller så att d inte får en smäll om d skulle lossa! men det ska bara vara till att knacka/slå (med lagom våld) tills den lossnar! du behöver ju inte vara så rädd om gängorna egentligen (du ska la ändå byta)

lycka till smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

turboabstinens
442 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Antog nästan att det var lösningen, VÅLD! Tänkte införskaffa en universal-avdragare (en sån med två armar, inte en vanlig spindelledsavdragare) och ett sorts spett så man kan hugga som fan! Sen gå lös med storhammarn, återkommer om den inte lossnar smile Annars får man väl borra ur skiten, ska ju ändå inte återanvända den.

ocertifierad klåpmekare

2 672 Inlägg
15 november 2007
jag har aldrig använt avdragare när jag tatt loss spindelleder.. så tror inte det är så nödvändigt egentligen! använd värme och våld! men först kanske ngn rostlösning.. hur är det spindelleden sitter på E34:an förresten!? sitter den i tryckt i länkarmen eller sitter den med skruvar? e den itryckt kommer du få bränna ur den! och då inte med gasolvärmare utanmed RIKTIG värme! och hydralpress!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

turboabstinens
442 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
båge skrev:
jag har aldrig använt avdragare när jag tatt loss spindelleder.. så tror inte det är så nödvändigt egentligen! använd värme och våld! men först kanske ngn rostlösning.. hur är det spindelleden sitter på E34:an förresten!? sitter den i tryckt i länkarmen eller sitter den med skruvar? e den itryckt kommer du få bränna ur den! och då inte med gasolvärmare utanmed RIKTIG värme! och hydralpress!

Den sitter med en mutter på ena sidan.. Vet inte om den är ipressad också men antar inte det, kan ju inte ta bort hela länkarmen innan jag fått loss leden!

Du kanske missförstår mig, jag ska ba bort länkarm inkl spindelled från bilen, inte spindelleden  från länkarmen smile

Tänkte låna hem gasolbrännare och köpa ett spett + avdragare idag på biltema, nu jävlar ska den bort!!

Sitter helt sjukt hårt hmm

ocertifierad klåpmekare

SAAB-Dåre
192 Inlägg
15 november 2007
bluelight skrev:
Antog nästan att det var lösningen, VÅLD! Tänkte införskaffa en universal-avdragare (en sån med två armar, inte en vanlig spindelledsavdragare) och ett sorts spett så man kan hugga som fan! Sen gå lös med storhammarn, återkommer om den inte lossnar smile Annars får man väl borra ur skiten, ska ju ändå inte återanvända den.

Spetten är grymma big_smile , kila fast den och banka på en fet slägga big_smile

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

2 672 Inlägg
15 november 2007
jaha! men då är det bara till att banka på själva tappen där muttern sitter så du får loss leden, sen plocka av länkarmen! så sitter spindelleden itryckt i där sla du se!! big_smile gjorde så på min bmw, men ja bytte bara spindelleden! mycket lättare att byta alltihopa!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 november 2007
båge skrev:
jaha! men då är det bara till att banka på själva tappen där muttern sitter så du får loss leden, sen plocka av länkarmen! så sitter spindelleden itryckt i där sla du se!! big_smile gjorde så på min bmw, men ja bytte bara spindelleden! mycket lättare att byta alltihopa!

jag skulle nog inte rekomendera för mycket övervåld, gör man det kan man skada bra mycket mer än bara spindelleden. Men köp den avdragare du nämner, en sån gaffel brukar alltid göra bra nytta!

2 672 Inlägg
15 november 2007
njae, inte på bmw, jag änvände ganska så mycket våld på min, tycker mer om explotions kraft än bändkraft!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

turboabstinens
442 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
v8rickard skrev:
båge skrev:

jag skulle nog inte rekomendera för mycket övervåld, gör man det kan man skada bra mycket mer än bara spindelleden. Men köp den avdragare du nämner, en sån gaffel brukar alltid göra bra nytta!

är ju inte mer än länkarmen och spindelleden som kan paja.. om inte spindeln pajar då men den lär ju hålla! Slutar om 10 minuter, då tänkte jag dra till biltema och köpa en avdragare med 2 armar och ett sånt där spett/gaffel, borde funka!

Verkar nästan som den fastnat ordentligt, har prövat att släppa på domkraften med en pallbock under spindelleden men det enda som hände var att den står på spindelleden.. helt sjukt! Borde sitta lite snett bara egentligen.. Ska pröva idag med lite halvvåld och avdragare..

ocertifierad klåpmekare

2 672 Inlägg
15 november 2007
ja prova med en avdragare, men funkar inte det så använd släggan! du ska ju ändå byta sakerna..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 november 2007
bara man inte kröker örat som spindeln sitter i så e det ju lugnt! Båge våld brukar man ju kunna lösa problem med annars som sagt:D

Sök