7000
Sök

Mitt bilbatteri har läckt, hur allvarligt är det? :/

1 582 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Tjena.

Skrev en tidigare tråd då jag hade problem med att byta batteriet på min Clio, vilket jag har ännu, men har fått fin fin hjälp så imån borde det inte bli några problem. Bara jag fixar rätt verktyg.

Men det hände en sak när jag skulle försöka ta ut batteriet, jag vricka lite på det med en skruvmejsel, det gick hål i batteriet ett litet hål, men det läckte ut batterivätska, vilket jag vet är inte bra och även farligt då det är frätande.

Brukar ha bilen i mitt garage, men buttade ut bilen idag då jag skulle fixa med batteriet, i allafall så har det droppat vätska i motorutrymmet och på backen ganska så mycket, tänkte kolla hur allvarligt detta är? Ska jag spola med vatten i motorutrymmet eller? Självklart så ska jag göra rent på backen på nåt sätt, men nu undrar jag när det gäller motorutrymmet.

Tacksam för tips och tricks.

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (27 november 2007)

152 Inlägg
27 november 2007
Ja. Vatten späder ju ut syran,så det är nog det enklaste sättet att fixa problemet-både med bilen och golvet

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 582 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Tackar för tipset, men jag var ute så det är bara asfalt där. Problemet är att bilen står ute ännu och jag kan inte spola förräns imorgon bitti hmm Hoppas de går bra då också.

2 164 Inlägg
27 november 2007
De är inte så jätte farligt för bilen. Värre för dig om du får de på dig.
Byt batteri om de är hål i de till ett som är tätt sen också.

MVH

F

1 582 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Ok det var skönt att höra att de inte är så farligt, fick lite på fingrarna men ingenting hände.
Har redan köpt ett nytt batteri som jag ska koppla in imorgon smile

Mvh Pappi

Fredrik-79 skrev:
De är inte så jätte farligt för bilen. Värre för dig om du får de på dig.
Byt batteri om de är hål i de till ett som är tätt sen också.

MVH

F

169 Inlägg
28 november 2007
Pappi skrev:
Tackar för tipset, men jag var ute så det är bara asfalt där. Problemet är att bilen står ute ännu och jag kan inte spola förräns imorgon bitti hmm Hoppas de går bra då också.

Syran fräter direkt och för att inte lackan skall ta skada bör man spola genast. Finns risk att lacken spolas bort där syran har frätt. Där bör du givetvis lägga på ny lack och rostkydda ordentligt.

Mvh Mattias

21 761 Inlägg
28 november 2007
Pappi skrev:
Ok det var skönt att höra att de inte är så farligt, fick lite på fingrarna men ingenting hände.

Det beror nog på att batteriet är mycket urladdat, då är syran mindre koncentrerad. Man ska dock alltid skölja med vatten på hud som har fått batterisyra på sig, svavelsyra är inte trevligt.

Sök