6828
Sök

Konstiga ljud i 850

312 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Upptäckte att det missljuder ganska mycket i min 850 GLT och börjar smått oroa mig mer varje gång jag kör den. När man kör och växlar och har släppt upp kopplingen så låter det konstigt "klonk" Och kör man på tvåans växel och kickar lite på gasen så kommer samma ljud, som om det vore fel i drivaxeln. Jag har dock ingen aning det är mest min teori. Vad tror ni det kan vara?

En kompis körde bilen i helgen och hans körsätt var lite ryckigt han sprättade kopplingen hela tiden och jag tänkte som aldrig på det, förän nu då.

Sen är det en till grejj som är ganska så störande, är ju ganska ojämn väg nu på vintern så allt lever om i bilen och det låter som länkarmarna eller vad dem nu kallas. Dock är dem bytta nyligen av Volvo, knappt tre veckor sedan så det är ganska skumt. Ljudet kan komma från bakvagnen också.

Skulle helst vilja veta exakt var felen ligger, hur dem kan åtgärdas osv så ska jag fixa till dessa.

Tack på förhand! smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 december 2007
Klonket från drivaxeln kommer inte på fler växlar än ettan och tvåan?

Svårt att säga exakt vad felet är om man inte vet vart ifrån det låter.
Du har inte någon lite mer exakt plats där det låter ifrån?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

312 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Det klonkar mest på 1,2 och 3an men även på 4-5 dock låter det inte lika mycket. Ljudet kommer från framvagnen det vet jag, lådan, koppling, motorn och drivaxlarna sitter ju i stortsett på samma ställe så svårt att lokalisera ljudet mer exakt.

Enligt Haynes boken så står det att missljud som kommer när man lägger i eller släpper upp kopplingen kan bero på tryckplattan, urtrampningslagret, bussningar osv. Om drivaxlar står det bara att det klickar/knackar vid kurvtagning men de är ju bara när man släpper upp kopplingen.

312 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
Upptäckte idag att när man kör och håller lite gas och snabbt trycker ner kopplingen uppstår samma klonkande ljud. Kan det vara så enkelt att de bara behöves byta koppling och lameller?

8 282 Inlägg
4 december 2007
Kan vara att det är standardglappet i lådan du hör, kan även vara drivknut som börjar bli dålig. Att det lver om när du kör på dålig väg kan vara kränghämmarstagen eller fjäderbensgummit.
Svårt att säga tan att höra och känna hur den beter sig, tyvärr.

Sök