Problem med telefonen

sN4P
5 december 2007 · 205 Inlägg

Jag har ett litet problem, min telefon i bilen vill inte funka, alltså den inbyggda.
Har provat massor med olika gsm-kort men inget vill funka, det står "kontrollera kortet" vilket kort man än använder.
Någon som vet varför det inte vill funka ? Oerhört tacksam för svar.

decib3L Körv
5 december 2007 · 3 535 Inlägg

Kolla så att inte SIM-kortshållaren är defekt. Om så är fallet så försök inte laga själv om du inte är duktig på elektronik.

Truckdriving Man
haxer Proljece?
5 december 2007 · 1 464 Inlägg

Kolla så att inte korten har en legering på sig så att dom inte funkar... kolla även att du har kortets elektroder ordentligt på telefonens "regognizer"

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
sN4P
5 december 2007 · 205 Inlägg

haxer skrev:
Kolla så att inte korten har en legering på sig så att dom inte funkar... kolla även att du har kortets elektroder ordentligt på telefonens "regognizer"

Korten jag har provat med har varit helt nya.
Regognizer ? : )

decib3L Körv
5 december 2007 · 3 535 Inlägg

Kan vara som jag sa i PM att den kanske är låst till något nät.

Truckdriving Man
Sanion Dåre
5 december 2007 · 274 Inlägg

decib3L skrev:
Kan vara som jag sa i PM att den kanske är låst till något nät.

precis vad som kom upp i tankarna hos mig ..

Ät mig
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 december 2007 · 6 170 Inlägg

Eller att du försöker sätta i ett sim-kort som är för nytt i en omodern biltele.

Kan ju vara det med.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Nemo
5 december 2007 · 210 Inlägg

är det i BMW:n?
jag jobbar på tele2 och enl vad jag kommer ihåg så har BMW 5W telefoner i bilarna (alltså dom stora "gamla" simkorten, detta kan vara en bidragande orsak till ditt problem.

annars så betyder felmeddelandet i grund å botten att telefonen inte kan känna igen simkortet, antingen fel på kortläsaren eller likande. Att telefonen skulle vara operatörslåst tror jag inte på för 5 öre eftersom dom inte SKA/får säljas operatörslåsta.

en telefon är enbart operatörslåst för att operatören vill tjäna extra pengar, din (motorola gissar jag?) kan inte vara vinstindrivande och på så sätt ska dom inte säljas låsta.

Sanion Dåre
5 december 2007 · 274 Inlägg

Nemo skrev:
är det i BMW:n?
jag jobbar på tele2 och enl vad jag kommer ihåg så har BMW 5W telefoner i bilarna (alltså dom stora "gamla" simkorten, detta kan vara en bidragande orsak till ditt problem.

annars så betyder felmeddelandet i grund å botten att telefonen inte kan känna igen simkortet, antingen fel på kortläsaren eller likande. Att telefonen skulle vara operatörslåst tror jag inte på för 5 öre eftersom dom inte SKA/får säljas operatörslåsta.

en telefon är enbart operatörslåst för att operatören vill tjäna extra pengar, din (motorola gissar jag?) kan inte vara vinstindrivande och på så sätt ska dom inte säljas låsta.

Låter rimligt , men varför skulle det inte vara vinstgivande att låsa en motorola till förslagsvis Tele2 ? klart Tele2 tjänar pengar då.. ?

Ät mig
sN4P
5 december 2007 · 205 Inlägg

Nemo skrev:
är det i BMW:n?
jag jobbar på tele2 och enl vad jag kommer ihåg så har BMW 5W telefoner i bilarna (alltså dom stora "gamla" simkorten, detta kan vara en bidragande orsak till ditt problem.

annars så betyder felmeddelandet i grund å botten att telefonen inte kan känna igen simkortet, antingen fel på kortläsaren eller likande. Att telefonen skulle vara operatörslåst tror jag inte på för 5 öre eftersom dom inte SKA/får säljas operatörslåsta.

en telefon är enbart operatörslåst för att operatören vill tjäna extra pengar, din (motorola gissar jag?) kan inte vara vinstindrivande och på så sätt ska dom inte säljas låsta.

Ja det är i Bmw:n, Det är ju ett stort simkort innan man klickar loss ett litet sim kort och sätter i en vanlig telefon, så är det ett stort, den är det.

Jag har också funderat om det kan vara kortläsaren som är trasig eftersom jag har provat ett antal olika sim-kort. Ingen aning om det är en motorola, tror inte det står något märke på den har jag för mig.

Nemo
5 december 2007 · 210 Inlägg

jag gissar starkt att det är ett 5volts kort (förlåt, skrev 5W förut) och dom nya (dom gamla tillverkas inte längre) är 3volts kort.

det ger lite sämre täckning men man har gjort såhär pga att det skall bli mindre magnetfält och därmed "hälsosammare" för dom som tycker att en mobil är ohälsosam.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang