körkort ska bil grönare

RonnieH Ford är min grej!
4 december 2007 · 582 Inlägg

Måste bara få tala om en grej big_smile
Före sommaren kommer det in en ung tjej på jobbet o ska lämna in bilen på service,ok. Men så sa hon att det låter konstigt om bilen, det är nåt som skrammlar under trodde hon. Jag servar bilen o tar sedan en provtur: inga problem,gick kalas!
Men hon kom in efter en vecka igen o sa att det skrammlar fortfarande!! OK jag följer med på en provtur, o hon sopade i 5:an i 40-50 km/h.... tror ni det gick fint??? Där har vi nog problemet tyckte jag, så körde jag tillbaka bilen o visade hur hon borde köra, va bra den går! tyckte hon. Hon hade lärt sig "ecodriving" på sin körskola, snacka om att förpesta luften med segdragning av motorn! Man ska nog inte lära ut ecodriving om man inte är jäkligt, o jag menar JÄKLIGT duktig på att få eleverna att förstå hur en bil ska bete sig.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 december 2007 · 6 170 Inlägg

norpan skrev:
Måste bara få tala om en grej big_smile
Före sommaren kommer det in en ung tjej på jobbet o ska lämna in bilen på service,ok. Men så sa hon att det låter konstigt om bilen, det är nåt som skrammlar under trodde hon. Jag servar bilen o tar sedan en provtur: inga problem,gick kalas!
Men hon kom in efter en vecka igen o sa att det skrammlar fortfarande!! OK jag följer med på en provtur, o hon sopade i 5:an i 40-50 km/h.... tror ni det gick fint??? Där har vi nog problemet tyckte jag, så körde jag tillbaka bilen o visade hur hon borde köra, va bra den går! tyckte hon. Hon hade lärt sig "ecodriving" på sin körskola, snacka om att förpesta luften med segdragning av motorn! Man ska nog inte lära ut ecodriving om man inte är jäkligt, o jag menar JÄKLIGT duktig på att få eleverna att förstå hur en bil ska bete sig.

Låter ju inte direkt som att den tjejen greppat konceptet med Eco-driving riktigt tongue

Hon råkade inte vara blondin ??  big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
RonnieH Ford är min grej!
5 december 2007 · 582 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

norpan skrev:
Måste bara få tala om en grej big_smile
Före sommaren kommer det in en ung tjej på jobbet o ska lämna in bilen på service,ok. Men så sa hon att det låter konstigt om bilen, det är nåt som skrammlar under trodde hon. Jag servar bilen o tar sedan en provtur: inga problem,gick kalas!
Men hon kom in efter en vecka igen o sa att det skrammlar fortfarande!! OK jag följer med på en provtur, o hon sopade i 5:an i 40-50 km/h.... tror ni det gick fint??? Där har vi nog problemet tyckte jag, så körde jag tillbaka bilen o visade hur hon borde köra, va bra den går! tyckte hon. Hon hade lärt sig "ecodriving" på sin körskola, snacka om att förpesta luften med segdragning av motorn! Man ska nog inte lära ut ecodriving om man inte är jäkligt, o jag menar JÄKLIGT duktig på att få eleverna att förstå hur en bil ska bete sig.

Låter ju inte direkt som att den tjejen greppat konceptet med Eco-driving riktigt tongue

Hon råkade inte vara blondin ??  big_smile

Ehh.. jo hon var faktiskt det! big_smile
Men min fruga är oxå det men hon "Kör bil som en hel karl!" sa en som fick åka med henne i våran gamla 2.0 Focus, medans jag FÖRSÖKTE! åka ifrån henne (min egen bil alltså) med en kompis VR6:a tongue Det gick knappt!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Deliverance
5 december 2007 · 7 Inlägg

Tog körkort för ganska exakt 3 veckor sen.
På min körskola så pratade dom ingenting om ecodriving.
Jag hade inte ens hört talas om det förns jag läste om det i ett annat forum på en annan site.
Nåväl, jag hade lärt mig av min kära mor & far att man kunde hoppa över växlar, vilket jag gjorde, så det var inget nytt för mig just sådär.
Samma med motorbromsning.
Men min körskolelärare sa ingenting om eco-driving, så jag frågade istället.
Han sa samma sak som några av Er här har gjort.
Han hade gått en Eco-driving-kurs för några år sen, där körskolelärarna hade fått lära sig hur man ''kör ecodriving''.
Han berättade att det var en bra kurs, men totalt onödig.
Man följde ''reglerna'' på hur man skulle köra i kanske en vecka, sen körde man som innan igen.
Hm, kanske blev en lullig förklaring detdär, men ni kanske förstår ändå.

Förövrigt har jag en annan fråga.
Hur tusan kör man eco-driving med en automat?
Eller vet växellådan hur man kör ecodriving? smile

alain www.bimmerpower.org
5 december 2007 · 3 995 Inlägg

genom att trycka på gaspedalen på samma sätt och vis som du hade ett rå ägg under foten.
Nnjjaa, det måste vara som du säger, man försöker en vecka, sen är det som vanligt.
Nu på tiden allting är vanligt med eco.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 december 2007 · 6 170 Inlägg

alain skrev:
genom att trycka på gaspedalen på samma sätt och vis som du hade ett rå ägg under foten.
Nnjjaa, det måste vara som du säger, man försöker en vecka, sen är det som vanligt.
Nu på tiden allting är vanligt med eco.

Men tänk ändå om alla sveriges bilister skulle köra "miljövänligt" en vecka varje år, det skulle ju ändå ge lite resultat i längden smile

Och sen hur länge efter man har lärt sig köra bensinsnålt som man faktiskt gör det beror ju väldigt mycket på personen ifråga, e man en sån som har bilen som lekobjekt och inte transport från A till B så tar det nog mindre än en vecka innan man skiter i det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ironhead volvoraggare
5 december 2007 · 4 776 Inlägg

försöker köra så miljövänligt jag kan  i bland så  kör jag  1 3 och 5

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Kaiser Planta
5 december 2007 · 46 Inlägg

Det verkar vara väldigt olika hur de bedömmer på uppkörningen. När jag körde upp i Skövde i Februari såfick jag beröm för min eco-driving. Har en kompis som kuggade på
bl a eco-driving. Uppkörningsgubben sa att det var gränsfall med en annan grej (inte säker på vad det var) men att han inte kunde kugga honom enbart på det men eftersom han inte kört eco-driving så underkände han honom... Detta var i Januari i år. Jag frågade han jag körde upp för när jag var färdig och han sa att eco-driving inte hade någon betydelse när man kör upp men att det är bra om man gör det. Som sagt: olika precis överallt..

Autotech Steg 4 = Vänstertrafik
elecan Överladdad
5 december 2007 · 20 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

alain skrev:
genom att trycka på gaspedalen på samma sätt och vis som du hade ett rå ägg under foten.
Nnjjaa, det måste vara som du säger, man försöker en vecka, sen är det som vanligt.
Nu på tiden allting är vanligt med eco.

Men tänk ändå om alla sveriges bilister skulle köra "miljövänligt" en vecka varje år, det skulle ju ändå ge lite resultat i längden smile

Och sen hur länge efter man har lärt sig köra bensinsnålt som man faktiskt gör det beror ju väldigt mycket på personen ifråga, e man en sån som har bilen som lekobjekt och inte transport från A till B så tar det nog mindre än en vecka innan man skiter i det.

.. Med följd av ökade bensinkostnader för oljebolagen tycker vi tankar för lite wink

Men jag gjorde en liten intressant kalkyl för mig själv. Är fullmedveten om hur man kör eco-driving så gjorde ett litet test.
#1 Körde normalt 20 gånger till jobbet i månad 1. La ihop alla kostnader
#2 Körde eco 20 gånger till jobbet i månad 2. La ihop alla kostander

Skillde 260kr tongue, Har för övrigt 5mil till jobbet och bilen i fråga är en duktig vinterpulka (940), använde inte bilen till något annat.

Så vad det gäller pengar så kör jag heldre lite hårdare så jag kommer hem snabbare, vore väl för miljön om man började med eco på heltid.

Deliverance
5 december 2007 · 7 Inlägg

alain skrev:
genom att trycka på gaspedalen på samma sätt och vis som du hade ett rå ägg under foten.
Nnjjaa, det måste vara som du säger, man försöker en vecka, sen är det som vanligt.
Nu på tiden allting är vanligt med eco.

Jajo, men hur motorbromsar man då?

ironhead volvoraggare
5 december 2007 · 4 776 Inlägg

jag brukar släppa även på gasen i nedförsbackarna också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
mellowd Drop Shop
5 december 2007 · 926 Inlägg

växla ner roll

John87 Stolt Volvoägare
5 december 2007 · 4 913 Inlägg

Electronight skrev:

alain skrev:
genom att trycka på gaspedalen på samma sätt och vis som du hade ett rå ägg under foten.
Nnjjaa, det måste vara som du säger, man försöker en vecka, sen är det som vanligt.
Nu på tiden allting är vanligt med eco.

Jajo, men hur motorbromsar man då?

Man växlar ner och låter bli att gasa. Bilen kommer då att bromsa med hjälp av motorn istället för bromsarna.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Deliverance
5 december 2007 · 7 Inlägg

mellowd skrev:
växla ner roll

Hur?
Observera att jag diskuterar om automatlådor nu.


Ni lär ju tro att jag är helt bakom flötet
- eller så är jag väl det. Men eftersom jag inte vet så frågar jag.
Jag vet att man kan släppa på gasen, men då motorbromsar du inte, du rullar, eller?

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 december 2007 · 4 529 Inlägg

Electronight skrev:

mellowd skrev:
växla ner roll

Hur?
Observera att jag diskuterar om automatlådor nu.


Ni lär ju tro att jag är helt bakom flötet
- eller så är jag väl det. Men eftersom jag inte vet så frågar jag.
Jag vet att man kan släppa på gasen, men då motorbromsar du inte, du rullar, eller?

du kan inte motorbromsa med en automatlåda om du har har tiptronic eller paddlar
men lite går det men ingen märkbar skillnad

Deliverance
5 december 2007 · 7 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Electronight skrev:

mellowd skrev:
växla ner roll

Hur?
Observera att jag diskuterar om automatlådor nu.


Ni lär ju tro att jag är helt bakom flötet
- eller så är jag väl det. Men eftersom jag inte vet så frågar jag.
Jag vet att man kan släppa på gasen, men då motorbromsar du inte, du rullar, eller?

du kan inte motorbromsa med en automatlåda om du har har tiptronic eller paddlar
men lite går det men ingen märkbar skillnad

Tiptronic/paddlar vet jag inte vad det är, så där är jag totalt bakom flötet.
Så det kan jag inte svara på om jag har eller inte.
Kör en 855 T5R -96 och en V70XC -98, båda automater.
Så, vad har jag? haha smile
Fast det kanske inte du vet. Äh, skit samma, jag får fråga karln min.

Tackar för svaret iaf! smile

Mortalis VW-nörd?
5 december 2007 · 4 332 Inlägg

E väl klart att du kan motorbromsa med en automatare. Det är bara att släppa upp gasen när den är i D. Se bara till att göra det i lite godare tid än med en manuell såklart. Det blir ju inte alls lika bra motorbromsning som med en manuell låda, men det går att göra det iaf.

alain www.bimmerpower.org
5 december 2007 · 3 995 Inlägg

på min BMW, jag har automat och septronic.
Automat är det den vanliga, inget motor broms. Septronic är en system som gör att du växlar utan koplingspedal, det finns enbar två positioner till det, en liten putt fram, kör du framåt, du kan göra det från 1a till 5a, en liten putt bakåt och du växlar från 5a till 1a.
efekten är som manuel, inget skilnad.
Den system finns nu på ratten på dom nya BMW, det känns som man kör en formul 1. Samma princip och underbar skämsla.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang