Tröga växlar..

Alister schtek
7 december 2007 · 478 Inlägg

..tröga är väll bara förnamnet.. på min mazda 323F så började problemet igår kväll.. 1'an till 4'an går bra men när jag hade spaken längst åt höger för att dra upp den till femmans växel så var det som om den slog i någonting, typ drivaxeln någonting slog i spaken så den ryckte, fick knappt i femmans växel, sen efter någon kilometer så fick jag inte i femman alls.

Och sen hattar det lite mellan vilka växlar jag får i och inte.. senast var det ettan och femman.. man får ta i för kung & fosterland för att få ur växlarna ibland, det är ett klonkande ljud under bilen också, som om tex drivaxeln slår i växelaxeln..

Jag tog bort damasken lr bälgen lr fuck vad det kallas dammskyddet.. som sitter över spaken och kollade där, då hade skruvarna där som spänner spaken skakat upp ganska ordentligt, drog åt dem hårt, men det blev ingen förbättring.. vad jag anar är att växelstaget har blivit böjt pga nånting?

Jag vet inte riktigt hur det ser ut under bilen heller,har ingen domkraft i nuläget så kan inte checka heller.. någon som vet vad det kan vara?

loudness
7 december 2007 · 4 554 Inlägg

kolla upp växelförarstången från spaken till lådan om de4 visar sig vara nere i lådan kolla så att inte någon justering i lådan har skakat loss och flyttat sig kolla så att synkrngarna inte är fel på jag vet på mi har jag en justering för 5ans växelförare och är inte den rätt akn de va lite problem att få in 5an och backen

spj MED[liten]LEM
7 december 2007 · 226 Inlägg

Kolla också växellådsfästen och motorfästen, om dom är paj så kan det bli precis som du beskriver.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
John87 Stolt Volvoägare
7 december 2007 · 4 913 Inlägg

Eller börja styrketräna? lol

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Alister schtek
10 december 2007 · 478 Inlägg

Hade upp bilen idag på lyft och tittade under den, allt såg okej ut där.. skruvade åt några muttrar, men växlarna går fortfarande trögt, och påvägen hem efter en häftigt acceleration fån ett rödljus så var det som om växelspaken fasnat i en elvisp i alla växlar OCH friläget.. när jag la i femman så slutade det, allt fungerade som det ska.

När jag sen körde på avfarten från motorvägen så började det knacka och ha sig bland växlarna.. och det var trögt igen.. med största sannolikhet är det något knas i lådan.. är det något allvarligt tro?

alexus65
10 december 2007 · 152 Inlägg

Det är inte så att du har på tok för lite olja? symptomen låter väldigt mycket som det!

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Alister schtek
10 december 2007 · 478 Inlägg

Det har jag inte tänkt på, det måste jag kolla! Menar du att det kärvar och hugger pga dålig smörjning då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang