6823
Sök

Hjälp! Det luktar BRÄNT och knastrar! Snälla Hjälp!

4 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Finns det någon som kan hjälpa mig.
Jag har en Audi A6 som precis har fått bromsklossarna bytta. Men nu när jag körde till jobbet (5 mil) stank det bränt när jag gick ur bilen. Lukten kommer ifrån det vänstra bakdäcket. Knastrade gjorde det också.
Är nu livrädd för att sätta mig i bilen imorgon bitti och köra de fem milen hem.
Kan dett bli farligt?
Råd någon?

Kan jag köra hem imorgon utan att ha åtgärdat felet? har fem mil hem...
Kan inget om bilar...
Senast redigerat av ninni (10 december 2007)

Körv
3 535 Inlägg
10 december 2007
Det är bromsen som har hängt sig troligtvis. Ta dig en titt på det.

Det som skett är att bromsen har blivit glödhet, och det är ganska allvarligt. Kan om du har otur slita av hela hjulet med broms å allt. Det vill du nog inte.

Truckdriving Man

257 Inlägg
10 december 2007
samma sak hände med min volvo fast det var innan jag bytte bromsklossar. misstänker att det är någon bromskolv som hängt sig. det brukar bli så med åren då det kommer in lite fukt så att kolvarna rostar. bara att "motionera" upp kolvarna. skruva ner bromsen. tryck ut kolven nästan helt. tryck in den igen. sen gör du så några ggr tills du märker att det inte kärvar längre. och nej. det brukar inte vara så allvarligt. det som brukar hända om man har otur är att bromsskivan blir vind. i värsta fall så har en skiva spruckit men oftast händer ingenting.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

4 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Men hjälp!
Jag kan inget om bilar...
Vågar jag köra hem imorgon och be gubben kolla det? det är fem mil hem...
Vad tror ni?

257 Inlägg
10 december 2007
hmm. var det bak sa du. bytte du handbroms också? men prova backa rätt fort och lyssna noga ett ett typ klick eller ett knak eller nåt. då kan det släppa. iaf om det är bromsbackarna till handbromsen som fastnat. om du kör lungt en liten bit typ några km efter att du backat ca 100 - 200 m så kollar du ifall det är glödhett igen. om det inte är varmt så har det släppt. om det är varmt så bör du ta den på kärra för du bör inte köra några 5 mil med en broms som ligger på.

4 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Jag tror inte att dom gjorde något med handbromsen...
Du tycker inte jag kan köra hem dÅ?

257 Inlägg
10 december 2007
nej inga 5 mil iaf. skulle vara ifall du stannar varje halvmil och låter det svalna men för varje gång du värmer upp skivan så riskerar du att den skadas. och ju varmare den blir desto mindre tar bromsen. och desto större risk att den spricker. men gör som så att du provar att backa först. om inte det hjälper så är det bromskolven som kärvar. då kommer det inte släppa i första taget. men jag tycker du borde förvarna gubben om vad som hänt. eller någon annan som kan hjälpa dig att få bilen ifrån platsen på kärra ifall det inte släpper när du backar. men om du märkjer att det fortfarande ligger på så chansa inte. det kommer bara bli onödigt dyrt. om nu inget allvarligt skulle hända så måste du ändå byta bromsbelägg i såna fall då det slits ner till minimalt om man kör när den ligger på.
men iaf. prova backa. släng i backen och tryck gasen i botten. utan att övervarva bilen förstås. men det kan räcka med 10 m. kan ta upp till 200 - 500 meter i värsta fall också om det skulle vara handbromsen.
men om det inte hjälper så blir det nog kärra. det är nog det ekonomiskaste också om bromsen hängt sig då det kan innebära krock eller vad som helst. man vet aldrig vad som händer.

4 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
Tack så mycket för hjälpen.

Sök