5334
Sök

trimma en 240

39 Inlägg
17 december 2007
jag har en marinvev i min 740.. jag byggde motorn själv, jobbade på renoverings sidan på volvo för ett par år sen. en vev kan du hitta för ca 3-6000:- begagnad.
resultatservice.se där finns det en komplett underdel för 6000:-
hittar du en vev bara så är det inte så svårt att sätta i den men du måste då ha ett block från en b230k eller a inte nyare än -87 för axial-lagret sitter olika i k och f motorerna..
det finns penta-vev med som passar i f motorerna men de är svåra att få tag på och dyra.
marinveven gör en slagvolym på 2489cc om jag inte minns helt fel med 0.60 i borrning så närmar det sig 2.6liter.
stakar kan du ta från vilken modell som helst. jag har grövsta turbostakarna. sen måste du svarva av kolvarna 3mm och tar du vanliga kolvar från f så behövs det bara svarva av den yttersta kanten uppe på kolven.. vevens slaglängd är 3mm mer. annars är det inga större olikheter på de motorerna.
såg en på blocket igår som hade en portad o planad 531topp med större ventiler o så för 6000:- det är bra pris på en bra topp. och en kg008 kam
jag ahr extrator o 2.5tums kat o system o högre soppa tryck. alltså sprut på min .. men absolut inga 200hk på driven. då måste man byta ut sprutet. (megaskirt) eller(piggy back)
mycket jobb och det börjar bli dyrt.. vågar inte tänka på vad jag lagt ut på min..smile
jag har kört snart 11 000mil med min snart o laborerat med allt haha. ska försöka klämma ur de sista hästarna inom en månad o sen bänka den. ligger runt 190-200hk i motorn nu tror jag..
lycka till:)

varvstopp är bättre än sex:)

85 Inlägg
3 januari 2008
Fubbarn skrev:
jag har en marinvev i min 740.. jag byggde motorn själv, jobbade på renoverings sidan på volvo för ett par år sen. en vev kan du hitta för ca 3-6000:- begagnad.
resultatservice.se där finns det en komplett underdel för 6000:-
hittar du en vev bara så är det inte så svårt att sätta i den men du måste då ha ett block från en b230k eller a inte nyare än -87 för axial-lagret sitter olika i k och f motorerna..
det finns penta-vev med som passar i f motorerna men de är svåra att få tag på och dyra.
marinveven gör en slagvolym på 2489cc om jag inte minns helt fel med 0.60 i borrning så närmar det sig 2.6liter.
stakar kan du ta från vilken modell som helst. jag har grövsta turbostakarna. sen måste du svarva av kolvarna 3mm och tar du vanliga kolvar från f så behövs det bara svarva av den yttersta kanten uppe på kolven.. vevens slaglängd är 3mm mer. annars är det inga större olikheter på de motorerna.
såg en på blocket igår som hade en portad o planad 531topp med större ventiler o så för 6000:- det är bra pris på en bra topp. och en kg008 kam
jag ahr extrator o 2.5tums kat o system o högre soppa tryck. alltså sprut på min .. men absolut inga 200hk på driven. då måste man byta ut sprutet. (megaskirt) eller(piggy back)
mycket jobb och det börjar bli dyrt.. vågar inte tänka på vad jag lagt ut på min..smile
jag har kört snart 11 000mil med min snart o laborerat med allt haha. ska försöka klämma ur de sista hästarna inom en månad o sen bänka den. ligger runt 190-200hk i motorn nu tror jag..
lycka till:)

Jag har ju en B23a, vad ska jag fixa för förgasare som synkar ihop bra? Måste man testa sig fram, eller finns de nån tabell? yikes Inte så inne på de där med förgasare. Eller kan man köra på original? yikes

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

2 118 Inlägg
3 januari 2008
Ksj skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Ksj skrev:

japp, 3,8l motor. Spm tillverkar/tillverkade egna block mm i aluminium till b23. Därav den stora slagvolymen

Materialet blocket och de är tillverkat i har ingen påverkan på cylindervolymen. 3.8 liter låter mkt, men ja ska inte säga att de inte är sant. Har iaf sett folk här på garaget som säger att de  har strokat b23 till 2.7 liter.

vet att materialet inte spelar roll. spm´s block är dock speciella då de gjuter egna i just aluminium..  har kikat lite här hemma nu och hittat den gamla tidningen med repotaget om spm i.  103mm slag ,specialblock (grymt överdimensionerat) samt en massa annat lull lull. resulterade iallfall i slutandan i en b23 med slagvolym på 3,8l (sugmotor)

har en gammal bilsport där det är en amazon med 3.2liters volvo fyra.. tongue dock så har han något ovanligt block som det inte gjordes många av.. han har runt 300kusar i den motorn och den är utan turbo. smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
4 januari 2008
200hk utan turbo eller 400hk med turbo... Jag vet vad jag skulle valt för de pengarna iaf!

274 Inlägg
4 januari 2008
THEBADGUY skrev:
rs niklas skrev:
köp en fin 240 turbo orginal istället för att hålla å på å trammsa med en gammal vanlig 240

Någon som visst inte har hört och sett hur en Volvo 240 med 200+ sughästar går.
De är nästan lite manligare än turbo det!

OT: Lättast är väl igentligen att öka motorvolymen på något sätt?

EDIT: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Nästan? haha wink

fyllo

Sök