Bil som går på flygbränsle ?

Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2008 · 4 529 Inlägg

tjenare har fått en väldigt dum ide
går det bygga om en vanlig bilmotor så att den går köra på flygbränsle ?
eftersom den är mycket billigare än vanlig bensin och även skattefritt wink

Severin
8 januari 2008 · 1 587 Inlägg

Haha va smart ifall de gick.. Men jag tror att tempraturen i motorn skulle bli för hög =/.. De e vad jag tror bara..

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2008 · 946 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
tjenare har fått en väldigt dum ide
går det bygga om en vanlig bilmotor så att den går köra på flygbränsle ?
eftersom den är mycket billigare än vanlig bensin och även skattefritt wink

Vad för flygbränsle är det du menar? Jet-bränsle eller bränsle till propellerplan?
Vart har du sen tänkt att tanka? Köra in på plattan på Arlanda eller nåt funkar ju inte riktigt. Skulle du iaf få tag på bränsle lär du inte kunna köpa det moms/skattebefriat iaf så...

Senast redigerat av Dave_C70 (8 januari 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Severin
8 januari 2008 · 1 587 Inlägg

Hahaha Man kan la säkert få tag i nåt av dom iaf.. Jet bränsle skulle ju vara coolt att använda.. Men De skulle nog bränna motorn rätt snabbt tror ja sad

Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2008 · 4 529 Inlägg

jag vet inte skillnaderna på bränslet redigt men soppan till propellerplan exploderar väl inte lika krafitgt som jetbränsle
näe men vi har ju gamla dieseltankar som ligger på 7 kubik tongue går alltid fylla en sån
nånstans kan man nog köpa sånt kan ju fixa det mesta genom internet tongue
men bara en konstig tanke som kom upp i hövet tongue brukar få rätt dumma ider ibland roll

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2008 · 946 Inlägg

Severin skrev:
Hahaha Man kan la säkert få tag i nåt av dom iaf.. Jet bränsle skulle ju vara coolt att använda.. Men De skulle nog bränna motorn rätt snabbt tror ja sad

Hehe! Jo, allt går ju om man bara vill. Ja, Jet-bränslet lär elda upp bilen om du för det första ens får igång motorn på det. "Propeller-bränsle" är väl bensin med högre oktantal om jag inte har fel. Men moms/skattereduceringen lär ingen privatperson komma åt i vilket fall.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Phaetoon
8 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Man kanske kan få tillgång till bränsle om man har tillgång till ett privatplan?
Lagligt lär det ju inte vara i vilket fall.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jooeell driftsättare
8 januari 2008 · 169 Inlägg

jag tror svaret står här ;P internet är bra till mycket ;P

Piston engine use
Jet fuel is very similar to diesel fuel, and a few aircraft engine manufacturers, most notably Thielert, have begun offering piston engines which run on jet fuel. The technology promises to be a way to provide light, powerful, and environmentally-friendly engines for the general aviation market while simplifying airport logistics and phasing out leaded avgas.

Jet fuel is often used in ground support vehicles at airports, instead of diesel. The United States military makes heavy use of JP-8, for instance. However, jet fuel tends to have poor lubricating ability in comparison to diesel, thereby increasing wear on fuel pumps and other related engine parts. Civilian vehicles tend to disallow its use, or require that an additive be mixed with the jet fuel in order to restore its lubricity

jooeell driftsättare
8 januari 2008 · 169 Inlägg

glömde skriva vart jag hittat denna ovärderliga information ;P

http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel

jooeell driftsättare
8 januari 2008 · 169 Inlägg

alltså jetbränsle är inte alls så kraftigt i den bemärkelsen däremot flygplansbensin har ett oktantal på 100... så det blir nog som o köra på V-power ungefär ;P

Senast redigerat av jooeell (8 januari 2008)

torpis Forummoderator
8 januari 2008 · 10 576 Inlägg

jooeell skrev:
alltså jetbränsle är inte alls så kraftigt i den bemärkelsen däremot flygplansbensin har ett oktantal på 100... så det blir nog som o köra på V-power ungefär ;P

exakt, jet-A1 fungerar i Dieselbilar, bla militärens nya klargöringsbil körs på flygfotogen, dock är den torrare så lämplig olja bör adderas.

Varför flygbensin när det finns E85?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
8 januari 2008 · 10 287 Inlägg

OT:

Under andra världskriget så var den amerikanska stridsvagnen M4 Sherman ökänd för att den tog eld så lätt vid beskjutning. Mycket beroende på att den hade en bensinmotor. Jänkarna tog fram en variant med dieselmotor som var mera tålig (M4A2) men då den dels var dyrare att producera och framförallt beroende på logistiska skäl: man ville inte distribuera både diesel och bensin under kriget i västeuropa så var det billigare att låta sina egna soldater brinna upp.

Det är väldigt svårt (....) att hitta något om detta i den officiella historieskrivningen.

Israel som övertog många Shermans byggde om dom till M50 med Cumminsdiesel för att dom insåg att utbildad personal är värdefullare än metall.

Notera parallellen till civilt jetbränsle gentemot militärt jetbränsle. Civila varianten brinner lättare (se tex Linate-katastrofen) men det är billigare att betala ut försäkringspremier när folk brinner upp än att köra på den något dyrare militära soppan.
(kallas för The Tombstone Imperative)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
unpatterned
8 januari 2008 · 294 Inlägg

Som tidigare sagt,
bränslet som används i jetflygplan heter JetA1, innehåller fotogen och går utmärkt att köra dieselmotor på, MEN, smörjegenskaperna är sämre så en droppe olja i tanken är nödvändigt,

på bensinsidan är AVGAS 100LL vanligast, AVGAS står för AViation GASoline, och är ett bränsle men låg ångbildning (vem vill ha ånglås när du flyger över alperna t ex) 100 LL betyder oktantal 100 samt Low Lead, dvs låg inblandning av bly, (missta inte med blyfritt!) i flygsammanhang Low lead är en betydligt högre inblandning bly än vad vi hade i våra bilar förr i tiden.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2008 · 4 529 Inlägg

hehe låter som om man skulle prova nån gång ^^
dock är det ju svårt att få tag på det men om man skulle det ska jag prova i våran gamla diesel kärra som bara står
och i BMWn ^^

lapin_kulta Maskinmontör
8 januari 2008 · 139 Inlägg

farsan körde med flybränsle i sen gamla diesel caddy lite 2-takts olja i bara så....han hade dunkar med sig när dom tankade flyplanen med några kubik så 40 liter märktes ju int så...

Rwd 4 Fun :D
Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2008 · 4 529 Inlägg

lapin_kulta skrev:
farsan körde med flybränsle i sen gamla diesel caddy lite 2-takts olja i bara så....han hade dunkar med sig när dom tankade flyplanen med några kubik så 40 liter märktes ju int så...

hehe nice ju big_smile
drar bilarna mer eller mindre med sådan soppa i tanken ?

lapin_kulta Maskinmontör
8 januari 2008 · 139 Inlägg

ne de är nog som att köra på vanlig diesel bara att flygbränslet är mycket renare

Rwd 4 Fun :D
AxlSam
8 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Skall du köra billigt så köp en biogas bil ist.

Farsan kör sin V70 Bifuel på under 6kr/milen.
Dessutom får han skattereducering ner till 800kr eftersom
det är en miljöbil smile

Mvh

Senast redigerat av AxlSam (8 januari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang