2462
Sök

trimma 855 t5 -96a

204 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
hej

går nu i trimmnings tankar inför sommaren
bilen är en 850 t5 -96 som har gått 16000mil
först tänkte ja lämna in den hos bsr för steg 3 men ska man trimma så ska man göra det riktigt.

runt 350-400hk ska den ha.

jag har sökt endel men det är jue en djungel av olika delar!!

motorn, ska jag köpa en ny och renovera vid sidan om så bilen går att köra med under tiden.

vad ska man satsa på för delar?
har sett att endel kör med orginalkolvar, är det bra?
vilka stakar?
vilken turbo?
vilken ic?
bensinpump, det blir nog en ny i tanken
kylningen, bör man byta kylaren?

skulle vara perfekt om nån hade flera av passande delar efter tex nerlagt projekt=)

men det största frågetecknet är nog insprutningen, har bara hållt på med föggar innan.

skulle vara skit schysst om nån kunde göre en liten lista

å sen det all frågar, vad ska ja ha bilen till, gaturejser, kanske lite stripp!

/mvh fr3ddan

80 Inlägg
7 januari 2008
Hej hej!

3" avgas, racekat, portat grenrör eller "japanröret", större spridare (typ 968:or), större intercooler, sportluftfilter, större lmm, GLT-kammar, Bosch 040-pump, starkare vevstakar (fex SPM), 19T turbo eller med fördel KKK K24. Kör du med T3/T04-E BB så lämnar det ca 400 hk med detta recept skulle jag tippa på. Låt någon vettig mappa maskinen bara. En goare koppling borde vara på sin plats också.

Kan du köpa en motor och pilla på och ha bilen rullandes under tiden är väl det extremt trevligt. Men det lär ju gå åt en deg i varje fall... men du kanske har träd där sånt växer fram? wink

Lycka till!

204 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
tack för mycket bra svar=)

men hur ska man göra med programvaran då?

ska man satsa på orginalsprutet?det är väl smidigast så man slipper ställa in ett nytt system från grunden

/mvh fr3ddan

8 267 Inlägg
8 januari 2008
Billigast att köra med orginalsprutet, men ett riktigt sprut, typ nira i3 eller Autronic sm4 har en del klarar fördelar jämfört mot orginalet. Men då kostar det stora pengar istället.

Och ska du köra med en K24 (vilket jag ionte skulle göra pga dåliga erfarenheter) så kolla så det är ett fas 3.

204 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Billigast att köra med orginalsprutet, men ett riktigt sprut, typ nira i3 eller Autronic sm4 har en del klarar fördelar jämfört mot orginalet. Men då kostar det stora pengar istället.

Och ska du köra med en K24 (vilket jag ionte skulle göra pga dåliga erfarenheter) så kolla så det är ett fas 3.

hej

ska har bestämt mig för orginalsprutet
turbon blir nog en 19t för ja har hört att kkk k24orna har en tendens att spricka tyvärr

men tanken är att ja ska ha "race" motorn i på sommaren och byta till orginalmotorn till vintern
så man kommer igenom bes i januari.
ja ska köpa en b5234t för en liten peng så bygger ja på den vid sidan om

men då är frågan hur man ska göra med inställningarna? två olika boxar?

8 267 Inlägg
8 januari 2008
Enklaste är om du köper en till orginalbox, så du har en orginalbox till orginalmotorn och en som är mappad för andra motorn.

Sök