3331
Sök

vxllåda olja?

538 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
nån som vet vad jag ska ha för olja till vxllådan till min vinterbil? en volvo 440 -94?
vart hittar jag vxlllåde oljan i motorummet? :S
Senast redigerat av Albertoo (11 januari 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 januari 2008
Står väl i handboken vad det ska vara för olja ??

Och sen, fyller man på olja till växellådan nånstans i motorrummet ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 Inlägg
11 januari 2008
de ä väl bara å hälla i vanli Hypoid 80-90 de..  de sa han ja fråga iaf. bytte låda å lameller i min å då sa han att ja kunde ha de.

Kson_ The one and onlY

4 554 Inlägg
11 januari 2008
jag har 80-90 i min

264 Inlägg
11 januari 2008
kson_ skrev:
de ä väl bara å hälla i vanli Hypoid 80-90 de..  de sa han ja fråga iaf. bytte låda å lameller i min å då sa han att ja kunde ha de.

det skilljer mycket på olika modeller, ring å hör till bilfirma

Skogsmålare
630 Inlägg
11 januari 2008
brukar väl bara vara automatare man kan kolla vxllåds olje nivån från motorummet. annars brukar det vara påfyllning direkt i lådan

538 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
tack för svaren grabbar, problem är att detta e vinterbilen o jag har ingen bok till den. så jag har inte den blekaste vart jag fyller på big_smile. gärna om nån kan hitta nån bild lr nåt!

375 Inlägg
11 januari 2008
enl oljeguiden hos Okq8:

Manuell:
OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4 75W-80 / Q8 Synthetic GL-4 75W-80.
före modellåret 1988: OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4 75W-80 / Q8 T 35 80W kan också användas

Automat: ZF 4 HP-14

486 Inlägg
11 januari 2008
Tjena. Kollade in min instruktionsbok från min gamla 440 -89. Sparade den när jag skrotade bilen. wink

Det ska sitta en infälld insexskruv nedanför lmm:en, ungefär mellan en kylslang och batteriet om man kollar snett uppifrån/framifrån. Det ser ut som om kopplings armen sitter ovan till vänster om pluggen. Kan inte finnas så många infällda insex så det borde gå att hitta rätt lätt.

Står också såhär:

Oljenivån ska nå upp till nivå/påfyllningpluggen.

Påfyllning sker genom nivå/påfyllningshålet.

Hoppas det e till någon hjälp. smile

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

538 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Tomas_H skrev:
Tjena. Kollade in min instruktionsbok från min gamla 440 -89. Sparade den när jag skrotade bilen. wink

Det ska sitta en infälld insexskruv nedanför lmm:en, ungefär mellan en kylslang och batteriet om man kollar snett uppifrån/framifrån. Det ser ut som om kopplings armen sitter ovan till vänster om pluggen. Kan inte finnas så många infällda insex så det borde gå att hitta rätt lätt.

Står också såhär:

Oljenivån ska nå upp till nivå/påfyllningpluggen.

Påfyllning sker genom nivå/påfyllningshålet.

Hoppas det e till någon hjälp. smile

// Tomas

tackar, ska kolla om jag lyckas hitta big_smile, du kankse vill sälja boken ? big_smile

486 Inlägg
12 januari 2008
Albertoo skrev:
tackar, ska kolla om jag lyckas hitta big_smile, du kankse vill sälja boken ? big_smile

Näfan. Den ska jag ha kvar som ett minne, av den bästa bilen jag haft wink.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Sök