2034
Sök

Vad kör ni för olja i era evos?

80 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Heey

Vad kör ni för olja i era EVOs? Funderar på vilken olja jag bör spilla i vid nästa byte då det börjar nalkas vår snart och den ska få komma ut ur garaget.

Castrol Edge Helsyntet, 5w30... kan det vara nått?

/FARFAR

Smålänning
7 887 Inlägg
22 januari 2008
Funkar nog finfint.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

80 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Låter ju högst trevligt så det är rimlig peng på den.

Mekonomen erbjuder också en Castrol Edge Sport med 0w40...

0 i viskositet? Kan någon upplyst förklara för mig? smile

5 710 Inlägg
22 januari 2008
FARFAR skrev:
0 i viskositet? Kan någon upplyst förklara för mig? smile

Första siffran t.ex "5" är viskositeten när oljan är kall (40°) och sista siffran t.ex 50 vid varm temp (100°).
Ju lägre siffra destu tunnare blir den.
En 0 olja är alltså relativt tunn kall och passar sig då bättre vid kallt klimat, en 15 olja bör man t.ex undvika i din bil iaf på vintern.
Likandant funkar det på andra siffran i sifferkombinationen, 30 oljan är således tunnare än en 40 vid 100°.

Vad man bör/skall ha står alltid i instruktionsboken men kan behöva justeras om man kör i EXTREMT klimat. För stora steg bör man dock inte ta och ofta rekommenderas flera viskositetsklassen.

MVH Jonas
..............

80 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Jag är väl med på viskositet att det är tjockare vid högre siffra, och förstår att en lägre visk vid kyla då torde innebära att oljan är mer lättflytande och smörjer snabbare och bättre vid kall maskin... och likadant att när du får temp i maskin så blir ju oljan tunnare pga värmen och då behöver man lite tjocklek på oljan dvs högre viskositet. Eller?

Men 0? Alltså till och med vatten har ju ett motstånd... är siffrorna baserade på nån sorts tariff eller?

Varför kallas det andra alternativet "sport"? Vad är det som gör att 0w40 skulle vara bättre anpassat för en vassare maskin?

En hel vetenskap detta och mina frågor är säkert korkade, men man måste ju börja nånstans.

Sök