5834
Sök

Remskiva lossnar (Volvo 740 B230a) Akutbehov av hjälp..

130 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
Ja som sagt min remskiva har nu lossnat för andra gången fast att jag drog åt den men angivet moment..
hur kommer det sig??? bulten och hålet är hur fint som helst...
Alla svar är nödvändiga och ska tackas för...
Jag måste få den att gå för jag ska besa nästa vecka sad Tpf Gaba_flumm

Reparatör
630 Inlägg
16 februari 2008
Gaba_flumm skrev:
Ja som sagt min remskiva har nu lossnat för andra gången fast att jag drog åt den men angivet moment..
hur kommer det sig??? bulten och hålet är hur fint som helst...
Alla svar är nödvändiga och ska tackas för...
Jag måste få den att gå för jag ska besa nästa vecka sad Tpf Gaba_flumm

misstänker det är på en "rödmotor" du har problem . KOLLA  noga på remskivan/svängningsdämparen så den inte är skadad på något sätt . är den det så dit med en "ny" och ta på medium låsvätska på bulten å dra med riktigt moment så ska det inte lossna .

54 Inlägg
16 februari 2008
dra till med muttermaskin, eventuellt locktite..

Driifter;)
1 630 Inlägg
16 februari 2008
de väl en kil på den väl? omd et är den på vevaxeln du menar?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Reparatör
630 Inlägg
16 februari 2008
lechen_volvo skrev:
dra till med muttermaskin, eventuellt locktite..

bara lite ordpolis nu big_smile  locktite som du säger man ska ta är ett varumärke . Vad ska man ta ?? JO jag fattar vad du menar men alla kanske inte gör det ... Låsvätska av valfritt märke ska man ta som jag skrev . dock inte det starkaste utan medium räcker .roll

130 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
de väl en kil på den väl? omd et är den på vevaxeln du menar?

Ja det sitter som en kil på vevaxeldrevet och den har gått av en gång och har troligen gjort de igen ... köpte ett nytt drev i dag för 300 och de var ju bortkastade pengar

945 Inlägg
16 februari 2008
om kilen går hela tiden så är det antingen fel kil, eller så är kilspåret dåligt, kilen ska sitta tajt i spåret

blinka blått om du vill rejsa!

Bilplåtslagare
160 Inlägg
16 februari 2008
råkade ut för precis samma sak på väg till vallåkra förra året.. men hade inga bra verktyg med så vi tog en passande hyllsa och drog åt utav bara fan. sedan dess har det funkat smile men prova lite låsvätska på så ska det nog gå bra

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu

375 Inlägg
17 februari 2008
Om du inte har en kil så är det lätt att skivan inte hamnar på rätt ställe och då blir det obalans, då lossnar skruven oavett moment.

Detta har hänt mig.

Så prova sätt dit remskivan igen skruva dit skruven ordentligt och starta motorn. Kontrollera bara att skivan snurrar runt utan obalans(!)
Efterdra skruven efter du kört ngr mil

Jag har själv bara använt vanligt spärrskaft och dragit åt muttern med bra kraft och det har fungerat utmärkt

130 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Om du inte har en kil så är det lätt att skivan inte hamnar på rätt ställe och då blir det obalans, då lossnar skruven oavett moment.

Detta har hänt mig.

Så prova sätt dit remskivan igen skruva dit skruven ordentligt och starta motorn. Kontrollera bara att skivan snurrar runt utan obalans(!)

Jag har själv bara använt vanligt spärrskaft och dragit åt muttern med bra kraft och det har fungerat utmärkt

men jag hade kilen men de lossna iaf... och jag drog de så de heter duga en gång till men den starta inte

The one and only
1 091 Inlägg
17 februari 2008
Gaba_flumm skrev:
Andreas_ace skrev:

Detta har hänt mig.

men jag hade kilen men de lossna iaf... och jag drog de så de heter duga en gång till men den starta inte

Så bilen startar inte? Då är det nog kamremmen som har hamnat fel, testa att nollställa vevaxeln, fördelaren och kamen och sen på med kamremen igen så ska det funka smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

747 Inlägg
17 februari 2008
Jag tog lite lin på min så driog jag åt och det släppte aldrig mer.

Älgahäng Räjsing Club

Sök