3575
Sök

vart/när ska man köpa en starkare generator?

305 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej jag undrar när det är dags att bytta upp sig till en starkare generator. och vart man kan köpa dom? . dom ska passa 740. ska driva ett mutant 1500xx steg och ett steg till fram högtalarna. och sen en 7"lcd skärm och stereo.?


Im Awesome!!
281 Inlägg
17 februari 2008
#2
Jag kan säga att biltema har ett par generatorer som passar på volvo´s och dom finns till 100A vilket borde räcka. Annars har micro, mekonomen å volvo givetvis.

När du behöver byta är när din nuvarande generator inte hänger med riktigt.... min la av helt på grund av "överbelastning" å på så vis märkte jag att det va dax.

Åk på rätt sätt, åk brett :D

21 761 Inlägg
18 februari 2008
#3
Jo, Biltema har två 100A modeller som ska passa till Volvo. Har köpt en sån själv till min 240, men den är inte testad än. Blir väl så småningom.

Bra batteri är också viktigt, om batteriet är väldigt klent eller är i dåligt skick så får ju generatorn jobba ihjäl sig för att försöka hålla spänningen på rätt nivå.

- De är jag de.
354 Inlägg
18 februari 2008
#4
Kan inte en kondesator hjälpa dej då?

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

2 117 Inlägg
18 februari 2008
#5
Drönirettab skrev:
Jo, Biltema har två 100A modeller som ska passa till Volvo. Har köpt en sån själv till min 240, men den är inte testad än. Blir väl så småningom.

Bra batteri är också viktigt, om batteriet är väldigt klent eller är i dåligt skick så får ju generatorn jobba ihjäl sig för att försöka hålla spänningen på rätt nivå.

Precis min tanke också. En rejäl generator laddar upp batteriet snabbare men det är batteriet som ska lämna ordentligt med ström ifrån sig. Båda på en gång är en bra lösning.

Antagligen finns det generatorer avsedda för USA-marknaden som är snäppet större än den svenska varianten (pga massor av el, tung AC mm).

Finns säkert någon här på nätet som kan hjälpa dig med vilken modell av Volvo som har vad och sedan kollar du med Bildelsbasen om de har någon.


21 761 Inlägg
18 februari 2008
#6
Killr0y_swe skrev:
Kan inte en kondesator hjälpa dej då?

Inte om grejorna drar mer ström än vad generatorn kan ge ut.

2 655 Inlägg
18 februari 2008
#7
Det finns en generator som nästan passar i 240 fästena, man får kapa lite i främre gaveln. Den generatorn är specad till 115-120A, kommer inte ihåg till vilka bilar den sitter, det finns nämligen 3 olika vridningar på samma generator och det går inte att vrida på gavlarna på dessa utan att ha av statorkablarna.
Bilar som de 3 olika varianterna sitter på är bla. Cheva Astro, S-10, Transsport (lite osäker).

Annars så är det 100A generatorn från biltema eller valfri butik, den generatorn hör hemma på 940 karossen.
Kan rekommendera Volvo generatorn, trots att den är lite klenare så är det en Bosch generator, det går att få tag på reservdelar lättare och de håller betydligt bättre än motsvarande Delco.
Delco har lite problem med diodbryggorna, det är en grej som jag har lärt mej under min tid på jobbet, säljer generatorer och starter.
Senast redigerat av Streckkoden (18 februari 2008)

305 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#8
så med en genrator från en cheva s10,astro och transporter och ett bra batteri så ska det kunna driva 3steg.? så det från en cheva s10 ska passa om man kapar om lite? är det mkt jobb? och är du säker på att det passar?


Kan man backa ner för en uppförsbacke?
136 Inlägg
18 februari 2008
#9
Hmm att byta generator tror ja e onödigt. Du kan istället installera en kondensator..


Kan man backa ner för en uppförsbacke?
136 Inlägg
18 februari 2008
#10
Hmm att byta generator tror ja e onödigt. Du kan istället installera en kondensator..


16 197 Inlägg
19 februari 2008
#11
Busted skrev:
Hmm att byta generator tror ja e onödigt. Du kan istället installera en kondensator..

helt meningslöst å köpa en konding om inte strömen räcker..   man får ju liksom inte mer ström för att man monterar en konding som många tydligen verkar tro..   konding e de SISTA men köper om man har problem me ström till stegen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 050 Inlägg
19 februari 2008
#13
Finns det utrymme för två stycken generatorer, så hade jag helt tveklöst valt den lösningen. Då låter du bilens originalgenerator driva bilens el-system, sedan monterar du Biltemas 100A generator intill den andra generatorn och med denna extra generator driver du sedan hela stereoanläggningen. (optimalt)

Har du tex en volvo så plockar du bort servostyrningen, så det blir plats över för extra generatorn. generatorfästen hittar du på skroten, finns i alla möjliga utföranden. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

305 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#14
hehe vill inte plocka bort servostyrningen:P men ska nog stasa på en cheva s10 genrator dom rekomendera Generatorservice.


1 050 Inlägg
19 februari 2008
#15
Gillberg skrev:
hehe vill inte plocka bort servostyrningen:P men ska nog stasa på en cheva s10 genrator dom rekomendera Generatorservice.

Hehe...vad får du betala för Cheva generatorn 3-4000:-? sedan passar väl ej remskivan på den generatorn? Då tillkommer det ytterligare 4-500:- Sedan återstår hur du ska få generatorn att passa i Volvon?
Ej alls samma öron och fästen. Vad jag har förstått av Biltemas 100A så är väl den i stort sett helt modellanpassad till din 740? (Varför göra det svårare för sig än vad det är?) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 655 Inlägg
19 februari 2008
#16
Kan helt klart rekommendera Generatorservice, jävligt trevliga killar..
Värt att nämna är att jag råkar jobba där... smile

Ligg lite lågt till torsdag eftermiddag eller fredag så ska vi lösa ditt problem. Fråga efter Rickard så löser vi det där.

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#17
Streckkoden skrev:
Kan helt klart rekommendera Generatorservice, jävligt trevliga killar..
Värt att nämna är att jag råkar jobba där... smile

Ligg lite lågt till torsdag eftermiddag eller fredag så ska vi lösa ditt problem. Fråga efter Rickard så löser vi det där.

Då var det ju bra att jag rekomendera er! tongue


Neerd
1 596 Inlägg
19 februari 2008
#18
Streckkoden skrev:
Kan helt klart rekommendera Generatorservice, jävligt trevliga killar..
Värt att nämna är att jag råkar jobba där... smile

Ligg lite lågt till torsdag eftermiddag eller fredag så ska vi lösa ditt problem. Fråga efter Rickard så löser vi det där.

tar du min med;) hahah lol

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

2 655 Inlägg
19 februari 2008
#19
Det är bara slå en signal så gör vi ett försök.
Big_JN: Det var ju inte helt fel att rekommendera oss.. smile

Tyvärr så har vi nog Sveriges tråkigaste hemsida, men den ska bli bättre.
Senast redigerat av Streckkoden (19 februari 2008)

21 761 Inlägg
19 februari 2008
#20
Ja, nog var den lite tråkig wink. Man kan ju inte kolla på grejorna, sånt vill åtminstone jag göra smile.


Sök