5431
Sök

Tjutande ljud från motor utrymmet

375 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Bilen är en volvo 740-90 med b230f motorn.

Har dem senaste dagarna upptäkt ett "tjutande" ljud när man åk en bit till & från jobbet.

Ljudet uppkommer typ när motorn fått drift temperatur ( ca ½mil körning)
Ljudet har uppkommit 8/10 gånger.

Ljudet försvinner när motorn belastas, men uppkommer så fort bilen uppnått sin hastighet.

Ljudet är ganska högfrekvent så det är jobbigt att försöak lokalisera ljudet. Tyck vara lite högre vid spridarna/ ventilkåpan, men det hörs även riktigt bra vid insuget.

Provade ta bort spridar kontakterna en i taget men ljudet var kvar, så det bör inte vara ngn spridare som gör detta ljud.
Har en video som tyvärr lider av prestanda förlust då det filmades i i mörker och kameran har värdelös prestanda i mörker.

Mpeg 1.
http://www.bikeguide.se/motor.mpg
Windows media
http://www.bikeguide.se/motor.wmv

Tack för alla svar!
Mvh
Andreas

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 mars 2008
helvete vad störande ljud! =P

hade tänkt säga att det va en spänn rulle men efter videon så tvekar jag... ärligt talat har jag ingen idé... sad

3 235 Inlägg
9 mars 2008
Jag tror det är ett lager som har tackat för sig.

Har du testat ta bort remmen från generatorn?
Generatorn på min gamla golf lät ca så där, fast bara när motorn var kall, eller när man hade stor elförbrukning på gång.

Sen kan det vara löprullen/spännrullen till kamremmen.

Låter definitivt som ett lagar i alla fall i mina öron...

281 Inlägg
9 mars 2008
Shit vilket oljud sad du får plocka ut killen i motorrummet som håller på med metallsvarven smile

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !

375 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Så nu verkar problemet vara löst.
Felet verkade vara insugspackningen (?)

Tog lite startspray idag över motorn när den tjöt och när jag sprutade nära torpedplåten på motorn så upphörtde ljudet en liten stund- Sprutade igen ungefär vid fästögglan för motorlyft och då försvann ljudet.

Nu är iaf packningen bytt och jag hoppas att skiten håller nu smile

Sök