Gjorde en omkörning och motorn bara dog, Efter det går det inte varva mer än ca3.500 varv (subaru)

Theodorzon System Tekniker
8 mars 2008 · 47 Inlägg

Som topicen säger så igår när jag var ute och körde med bilen och gjorde en omkörning så dör bara bilen. Lyckas då rulla in på ett område där jag försöker starta bilen igen. Den tänder och går igång men när man försöker gasa så dör den direkt.

Efter en stund så går bilen att starta riktigt och gasa lite med, men den spärrar vid 3-4000 i varv.
Kan det vara någon säkerhetsgrej datorn har lagt sig på? och isf hur får man väck det?

Bytte till 3" downpipe igår så har raka rör hela vägen nu och har inte någon laddtrycks mätare än så vet inte om den kanske laddade för mycket och gjorde så bilen gick in i något felläge?

Hade varit kanon om någon kunde hjälpa mig med detta smile

P.S motorn låter helt som vanligt.


Mvh Herman

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 mars 2008 · 2 258 Inlägg

Bmw har nått liknande skydd för motorn har jag för mej.. av säkerhetskäl kan du inte varva mer pga att nått är paj.. men du ska fortfarande kunna köra till värkstaden.. nått sånt

Sump Runk Rätt O Slätt!
irie
8 mars 2008 ·

Låter som att du hamnat i ett så kallat "limp-home mode", dvs något har gått sönder men inte så allvarligt att du inte ska kunna ta dig hem (eller till en verkstad).

Theodorzon System Tekniker
8 mars 2008 · 47 Inlägg

Ookej .. Det hände efter jag bytt downpipen (inkl pillat på lambdan) har aldrig gjort så här förr..  Tänkte se om man kunde nollställa och koppla in en lafftrycksmätare och se om den laddar för mkt någon som sa att den kunde slå av pga det?



Läste lite om att det kunde vara LMM?? neutral

Senast redigerat av Theodorzon (8 mars 2008)

henkebenke
8 mars 2008 · 1 703 Inlägg

Det kan vara nån slags fuelcut. Med ökat ladd (som du får med öppnare avgassystem och orginal styrbox kan motorn gå in i nödläge om du överstiger ett visst laddtryck, brukar funka att nollställa ecun isf. dvs lyfta av + på batteriet några minuter.

Det kan vara en insugspackning som gått åt skogen. Det kan även vara din LMM som pajjat.
Där har du några tips iaf smile Testa för säkerhets skull med en annan lambda också.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
-Persson- It takes one to catch one
8 mars 2008 · 98 Inlägg

Kolla alla slangar och skarvar mellan turbon och insuget.
Har du "skjutit" dän en slang så tar motorn tjuvluft där och går säkert inte att starta förens den gått in i "limp home" och går därefter inte så bra.

Theodorzon System Tekniker
8 mars 2008 · 47 Inlägg

Okej ska göra detta.. tackar för alla svar, nu har jag och göra en solig lördag inne i garaget sad wink

Hoppas verkligen det är något simpelt.. men det är de ju aldrig sad

RiNka
8 mars 2008 · 252 Inlägg

Du skjöt inte bara ett tryckrör?
Bilen blir helt orklös.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Theodorzon System Tekniker
8 mars 2008 · 47 Inlägg

Var ute och kollade lite men såg ingenting (ska ut och plocka ner intercooler och slangar sen) Bilen funkar bra tills dess den får laddtryck det är då den slår av. Typ när den ska börja anstränga sig. Det går typ pressa den sakta upp i varv så den inte behöver ladda ngt.
Tomgången svajar lite så kan ju vara en slang lr ngt..

mrlarssa
8 mars 2008 · 101 Inlägg

Jag tycker det låter som att du har fått ett överskridit laddtryck efter de du berättar att du ändrat.(1.2 bar är max laddtryck sen går ecu:n in i ett säkerhetsläge)

Men samtidigt känns det som att det kan vara LMM också.

Du kan ju meddela om du hittar vad felet var.

T_LARSSON
8 mars 2008 · 31 Inlägg

så där blev polarens imreza när lmm hade gått!! så jag skulle byte den!

E30Tompa Rörpulare
8 mars 2008 · 1 453 Inlägg

Låter helt klart som de är lmm

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Theodorzon System Tekniker
8 mars 2008 · 47 Inlägg

Ookej lutar nog åt lmm... Vet dock inte vad en sådan kostar? Men den är väl lika svindyr som till alla andra bilar? sad


Jepp så fort jag får reda på vad det är så skriver jag det..

Senast redigerat av Theodorzon (8 mars 2008)

niclas_swe bitter besserwisser
8 mars 2008 · 644 Inlägg

precis så hände det på min BMW 1 serie och det var LMM:en som var smooked.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
mrlarssa
9 mars 2008 · 101 Inlägg

Theodorzon skrev:
Ookej lutar nog åt lmm... Vet dock inte vad en sådan kostar? Men den är väl lika svindyr som till alla andra bilar? sad


Jepp så fort jag får reda på vad det är så skriver jag det..

Ja det beror ju på vad man tycker är dyrt men det kostar 1400 - 1500 spänn för en ny lmm på subaru.

Theodorzon System Tekniker
9 mars 2008 · 47 Inlägg

mrlarssa skrev:

Theodorzon skrev:
Ookej lutar nog åt lmm... Vet dock inte vad en sådan kostar? Men den är väl lika svindyr som till alla andra bilar? sad


Jepp så fort jag får reda på vad det är så skriver jag det..

Ja det beror ju på vad man tycker är dyrt men det kostar 1400 - 1500 spänn för en ny lmm på subaru.

Nää det är inte så farligt.. smile

Theodorzon System Tekniker
10 mars 2008 · 47 Inlägg

Körde en diagnos på den idag och som alla trodde så var det LMM.. Dock så hade laddtrycket överskridit sin gräns tidigare så antar att det var dödsstöten. Men men skönt att man vet iaf smile

E30Tompa Rörpulare
10 mars 2008 · 1 453 Inlägg

Kul att de löste sig! smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
Magnus___Andersson
27 mars 2008 · 56 Inlägg

kolloa så inte intercoolerslangar eller intercoler har gått sönder, du nämligen detta fenomen så ryck o slit lite i slangarna så dom sitter riktigt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang