3059
Sök

Oerhört tröga växlar

83 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Hej!
Växlingen på min Ford Mondeo -02 är riktigt seg, man får verkligen ta i för att få i växeln. Backen är omöjlig! Dock går det hur lätt som helst när bilen är avstängd. Det varierar heller inte när det är varmt eller kallt ute.
Vissa säger att det är utrampningslagret som måste bytas, så det kan höras ett tickande under tomgång från växellådan. Andra säger att det bara är ett par bussningar! Om man sätter växelspaken precis mitt emellan t.ex. 3an och friläge så "skorrar" växelspaken som om man inte tryckte ner kopplingen (trots att man gör detta).

Någon som kan berätta för mig vad felet är?

Tack!

Administratör
2 981 Inlägg
8 april 2008
Kopplingen är kass. När du trycker ner kopplingen så friläggs inte lådan därav blir det trögt att växla. Du borde känna att bilen vill driva en aning framåt när du försöker lägga i ettan. Bara att byta kopplingen komplett med tryckplatta och lager.

En kopp av den svarta såsen...

83 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Men kopplingen slirar ingenting? Det finns inget som tyder på att kopplingen är dålig! Dessutom så hör man ett knackande, eller ett snabbt tickande från växellådan, vilket gör att det lutar åt att utrampningslagret måste bytas?

Quattro User
260 Inlägg
8 april 2008
Jag tippar på att kopplingens slavcylinder är kass.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

83 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
.. vilket det inte är?

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
9 april 2008
byt växellådsolja och se om det blir någon skillnad

kan rekommendera Redline Heavyweight Shockproof

dock så är den dyr

83 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Det har jag gjort, dock inte det märket du nämnde.

Fortare än kvickt
241 Inlägg
9 april 2008
det är nästan säkert nåt skit med kopplingen. den behöver inte slira för att det ska vara något kopplingsrelaterat. är urtrampningslagret kasst så blir det svårt att lägga i växlar. vänta inte med att fixa för när urtrampningslagret gick helt åt helvete på min t5-r slog det sönder hela kopplingen.

Akta lacken pappskalle!

83 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Tack för hjälpen!
Vad tror ni det kan kosta att byta urtrampningslagret? Har själv köpt delen och då följde hela hjälpcylindern med.

Sök