Bytta bromsar på Bmwn i helgen, nya skivor o belägg fram. Sen bytte jag bromsvätskan i de främre rören. Har alltid använt mig av biltemas bromsvätska. Men nu stötte jag på problem. Bromsarna funkar dåligt när jag bromsar hårt, alltså riktigt hårt.
Innan med de gamla grejorna och gamla bromsvätskan bromsa de bättre vid hårda inbromsningar. Håller inte biltemas måttet? Lr är de mina belägg som är skit ?
Och till topicen, har kollat runt och ATE verkar ha en bra olja för 230kr, Blue Racing. Finns de några vettiga alternativ? Vad tycker ni som provat olika.
Nya bromsar (både skivor och belägg) behöver väl oftast slitas till lite innan de tar som de ska? Skivorna ska man ju även tvätta av med nån form av avfettning innan man sätter på dom. Har jag för mig iaf
Varför man tvättar/torkar av skivorna är för att de kommer inoljade om dom inte är eloxerade för rostens skull. Olja sätter sig på beläggen då och är jobbigt att få bort. Men ATE blue racing är bra eller så kör du på Castrol SRF Men jag antar att du har ett helt luftfritt bromssystem efter vätskebytet. Sen säger man att inkörning innan panikbromsningar erfodras för att släppa ev spänning i skivor. Dyra skivor är behandlade mot inre spänningar från början.
Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...