5138
Sök

Hur montera drivaxeln?

2 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
Hejhej! Jag har plockat av en drivaxel på skroten nyligen, men är förvånansvärt okunnig om hur den fungerar ändå. Jag undrar bland annat vilket drivknuten är...? jag har med en länk längst ner i inlägget för att folk (och jag) ska förstå! tongue är det alltså drivknuten som är inom den blåa klammern? smile

Sen förstår jag inte hur man ska kunna byta drivaxeldamask heller. Jag har läst en del på forumet men förstår ändå inte. ska man ta bort de där clipsen (de röda pilarna pekar)? hur får man bort den sen då? drivknuten är ju ivägen!

sist men inte minst så undrar jag om man ska smeta in splinsen (som man sätter in i navet respektive diffen) med någon olja eller så? Den jag tog ut från skroten såg ju lite oljig ut. Går det bra med någon gammal motorolja eller ska det vara någon speciell?

Länk till bilderna: http://picasaweb.google.com/Storkhannen/Drivaxel

Frågorna är väl lite dumma antar jag, men frågar man inget så får man inget veta! smile

//Marcus

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
22 april 2008
Lagerfett kan du använda. Tål mycket påfrestningar.

Mvh.

Allt för den där jävla hatten!

2 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
kan jag verkligen använda kullagerfett på splinsen där det annars är olja? jag har ju kullager fett också, men det tänkte jag använda till kullagerna!

//Marcus

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
23 april 2008
Det brukar jag använda iaf. Funkar prima för mig. smile

Allt för den där jävla hatten!

3 235 Inlägg
23 april 2008
För att byta damasken måste du lossa själva drivknuten, går nog inte annars.

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
23 april 2008
Det finns ett värktyg som man kan töja ut damasken utan att ta isär drivaxeln, för man töjer ut den och för över den på plats.

Sök