Hjulinställningar?

DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
14 april 2008 · 397 Inlägg

Hur går det till?

Skulle behöva ställa mitt högra bakhjul mer upprätt.

Finns det enkla sett att göra det på? Eller är det bara att lämna in?

Går det över huvudtaget att göra själv?



Tack på förhand!

Senast redigerat av DanielFredriksson (23 april 2008)

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Markus_MR2
14 april 2008 · 761 Inlägg

Dum fråga kanske, men hur vet du det? Man kan inte ställa hjulen på måfå och få det bra..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
engolf
14 april 2008 · 3 235 Inlägg

Vissa bilar har stel bakaxel som inte kan justeras.
Dra till nån firma som gör hjulinställningar, och hör med de...

Masterworks
14 april 2008 ·

DanielFredriksson skrev:
Hur går det till?

Skulle behöva ställa mitt högra bakhjul mer upprätt.

Finns det enkla sett att göra det på? Eller är det bara att lämna in?



Tack på förhand!

Lämna in bilen för en mätning och se om den behöver en hjulinställning!

pirx
14 april 2008 · 53 Inlägg

och apropå hjulinställningar...

jag gjorde en i juli efter en bilsemester i östeuropa där det var gropar i vägarna stora som tunnlock (hade gjort en i februari förra året också). sen nu i mars i år gjorde jag en till. det var samma symptom som de förra två gångerna, bilen börjar vibrera när man har kört ett tag i motorvägsfart, och extra mycket om jag trampar till på gasen lite extra (även vid lägre hastigheter).
och nu, banne mig, börjar den skaka igen. den började skaka bara typ tre veckor efter hjulinställningen.
det här börjar kännas tjatigt.
kan det vara ngt annat fel bakom? ngt som gör att hjulinställningen släpper lätt?
synd att verkstaden jag lämnade in hos inte varnade för mig om det är så.

  mvh / alex

Masterworks
14 april 2008 ·

pirx skrev:
och apropå hjulinställningar...

jag gjorde en i juli efter en bilsemester i östeuropa där det var gropar i vägarna stora som tunnlock (hade gjort en i februari förra året också). sen nu i mars i år gjorde jag en till. det var samma symptom som de förra två gångerna, bilen börjar vibrera när man har kört ett tag i motorvägsfart, och extra mycket om jag trampar till på gasen lite extra (även vid lägre hastigheter).
och nu, banne mig, börjar den skaka igen. den började skaka bara typ tre veckor efter hjulinställningen.
det här börjar kännas tjatigt.
kan det vara ngt annat fel bakom? ngt som gör att hjulinställningen släpper lätt?
synd att verkstaden jag lämnade in hos inte varnade för mig om det är så.

  mvh / alex

Kan ju vara så att du har lite slitna busningar och hjullager?

DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
23 april 2008 · 397 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Dum fråga kanske, men hur vet du det? Man kan inte ställa hjulen på måfå och få det bra..

Inga frågor är dumma.

För att mitt högra bakdäck är ganska mycket snedslitet medans det vänstra är mindre snedslitet.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Antejoh
23 april 2008 · 67 Inlägg

DanielFredriksson skrev:
Inga frågor är dumma.

För att mitt högra bakdäck är ganska mycket snedslitet medans det vänstra är mindre snedslitet.

Mitt högra bakhjul lutande ngt inåt på min A3:a. Finns ju inga inställningar för bakaxeln så till slut så mättes bakaxeln upp och visst var den sned. Nu sitter en ny (begagnad) rak bakaxel med betydligt rakare bakhjul smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang