4957
Sök

konstig ljud i samband med däckbyte :S

346 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
Hej, några dagar efter jag bytt däck till sommardäck har det börjat komma ett konstigt ljud från bilen.. en rytmiskt ljud dyker upp.. jag vet inte exakt vart ljudet kommer ifrån, men det verkar som om den kommer antingen underifrån, eller från motorhuvudet...

ljudet blir betydligt starkare om jag svänger lite lätt till vänster.. så stark att man känner det i växelspaken och i ratten...

jag har dubbel kollat så att alla däcken sitter på som de ska och alla bultar sitter åt spända...

nu vet jag inte vad mer jag kan kolla... några tips på var felet kan ligga?

tack i förhand!

Mr Roy
86 Inlägg
11 april 2008
Det kan vara så att du behöver andra hjulbultar om du har aluminium fälgar sommar å plåt vinter,  vad är   det för en bil?

:lol

346 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
sundin_omega skrev:
Det kan vara så att du behöver andra hjulbultar om du har aluminium fälgar sommar å plåt vinter,  vad är   det för en bil?

en Golf IV -03, men jag har alltid haft samma bultar... hade dem förra året med utan att ljudet dök upp S

Mr Roy
86 Inlägg
11 april 2008
oki,  det är inte så att det är ett hjullager som är dåligt har du kollat det?

346 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
sundin_omega skrev:

joo det kan det mkt väl vara.... hur kollar jag det? :S

hur vart ligger ca kostnad ifall det behövs bytas? eller måste det bytas? går det inte typ olja in den eller så?

Mr Roy
86 Inlägg
11 april 2008
Det kollar du enkelt genom att hissa upp bilen sen vickar du på däcket å går det vicka på det i höjdled så är det troligtvis glapp i det, det brukr hjälpa ett tag om man lägger dit nytt fett å spänner upp det lite mera. jag vet ej redigt vad det kan kosta men tror ej att det är så dyrt på en golf...

* Voff voff *
11 114 Inlägg
11 april 2008
nabil_akhlaque skrev:
sundin_omega skrev:

joo det kan det mkt väl vara.... hur kollar jag det? :S

hur vart ligger ca kostnad ifall det behövs bytas? eller måste det bytas? går det inte typ olja in den eller så?

Lyft bilen, snurra på hjulen ett i taget (med friläge i) och lägg handen på fjädern! Vibrerar det? Då är hjullagret till det hjulet slut!

Lycka till!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 117 Inlägg
11 april 2008
Rengöring av navets utsida (anliggningsytan mot fälgnavet)?
Obalans i hjulet?
Centrumringen sitter kvar?

448 Inlägg
27 april 2008
jag har exakt samma problem med min bil nu efter att satt på nya sommardäck...
så jag hoppas det kan komma fram ännu fler svar smile

Xzit

Sök