2882
Sök

Hjälp med slang och filter vevhusventilation

6 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Tjena.

Min vackra 940 -93 var för en månad sedan inne på 25500-milaservice. Allt gick galant och det blev billigt och bra. Teknikern tog även ut filtret som sitter i slangen från vevhusventilationen för det tyckte han var bra (-"Det blir ju bara igensatt"). Två veckor senare började den misstända, tveka och gå allmänt skitkass, både när man gasar på och håller jämn fart. Har sedan dess på min knappa lediga tid hängt på bilforum, kollat felkoder, rengjort svänghjulslägesgivaren, bytt tändkablar, fått nya felkoder, mätt upp lambdan och LMM, köpt ett fördelarlock osv. Lite småpill då och då för att komma fram till ngt.

Men idag kom mitt breakthrough. Jag kollade en FAQ för vevhusventilation av ren nyfikenhet och tänkte att jag skulle kolla lite där, och mycket riktigt, slangen har spruckit upp flera centimeter. Tjuvluft, någon??

Min fråga är: Vart köper jag en sån slang till ett bra pris, vad heter den?

Även: Vart köper jag ett sådant filter han tog ur? Tänkte att det kan nog vara bra att ha, det sitter ju där av en anledning, eller hur?

Samt: Är det skadligt för motorn att köra med trasig slang? Jag måste ju komma till och från jobbet men nåt totalhaveri är jag inte sugen på.

Tack för ett grymt bra forum med massa nyttig kunskap för oss som vill men inte kan än smile

Mvh MaxPax
Senast redigerat av MaxPax (13 maj 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 maj 2008
Inget svar än? Jag börjar väl då.. smile

MaxPax skrev:
Vart köper jag en sån slang till ett bra pris, vad heter den?

Kolla på närmsta skrot, fråga efter "slangen till vevhusventilationen" det går inte att missförstå. Volvo-återförsäljaren kan nog också skaka fram en flong ny slang, men till ett högre pris.

MaxPax skrev:
Vart köper jag ett sådant filter han tog ur?

Om du minns hur grovt filtret var så kan du gå in på en zooaffär och köpa ett snarlikt filter för akvariepumpar och skära till önskad storlek. Har funkat för mig. Syftet med filtret är att fånga upp eventuell olja så det inte sätter sig på luftfiltret. Filtret kan rengöras med diskmedel & varmt vatten om det är igensatt. Sköljes då noggrant med vatten och torkas innan återmontering.

MaxPax skrev:
Är det skadligt för motorn att köra med trasig slang?

Nej. Slangens syfte är att leda ångorna från vevhuset in till förbränning i motorn, istället för rakt ut i det fria. I teorin ska motorn gå bättre om slangen är intakt och har undertryck i sig, men efterssom vevhusvetilationsslangen mynnar ut före luftfiltret där det inte är undertryck (eller ett väldigt litet undertryck) så anser jag att skillnaden borde vara väldigt marginell.

Nu är det bara att vänta och se om någon vet bättre än mig, så har vi båda lärt oss något nytt. big_smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

6 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Ciao. Tack för du tog dig tid.

Jag ryckte slang och filter från en 240 på skroten och slängde i, kostade femti spänn.
Blev inte bättre. Då satte jag en slangklämma på den "ifallifall". Inte bättre. Sedan dess
har jag bytt tillbaka till de gamla tändkablarna (blev lite bättre). Sprayat med startgas
runt insugningen och nollat databoxen (igen...)

Det känns som något hänt pga att motorn gått med fel blandning ett tag, kan ex.
lambdasonden ta skada av det? Har hört om det.

BTW Jag kan inget om bilar, eller, kunde. Har lärt mig massor nytt bara de senaste veckorna
då jag gett mig f*n på att fixa detta...

1 311 Inlägg
17 maj 2008
ja utsätts lambdan för för fet blandning så kan den ta skada, pröva med en annan sond!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 maj 2008
Gulmun skrev:
men efterssom vevhusvetilationsslangen mynnar ut före luftfiltret där det inte är undertryck (eller ett väldigt litet undertryck) så anser jag att skillnaden borde vara väldigt marginell.

huh? hur ska vevhus återcirkuleringen kunna mynna ut före luftfiltret och om den nu gör det så låter det otroligt dumt då slamm olja tar sig till både filter/lmm aldrig varit med om annat än att den skickar tillbaks ångorna precis vid spjället....

menar du kanske att dom kör den till filter "boxen" "burken" "lådan" "whatever" som sitter där orignal?

6 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Den sitter kopplad efter filtret om man tänker luftström. Iallafall på min goa volvo.

* Klåpare
1 718 Inlägg
18 maj 2008
MeloveGolf skrev:
Gulmun skrev:
men efterssom vevhusvetilationsslangen mynnar ut före luftfiltret där det inte är undertryck (eller ett väldigt litet undertryck) så anser jag att skillnaden borde vara väldigt marginell.

huh? hur ska vevhus återcirkuleringen kunna mynna ut före luftfiltret och om den nu gör det så låter det otroligt dumt då slamm olja tar sig till både filter/lmm aldrig varit med om annat än att den skickar tillbaks ångorna precis vid spjället....

menar du kanske att dom kör den till filter "boxen" "burken" "lådan" "whatever" som sitter där orignal?

Ja alltså, i orginal luftburken så mynnar vevhusventilationen ut före pappersfiltret.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

41 Inlägg
18 maj 2008
en slang som spruckit till vevhusventilationen påverkar inte motorn på det sättet du beskriver. Men fixa det, besiktningen gillar inte spruckna slangar där.

Vad får du för felkoder nu då?

6 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Slangen redan fixad som sagt.

Får inga felkoder längre. Först fick jag 2-1-4. Då rengjorde jag vevaxellägesgivaren och koden försvann.
Sedan fick jag 2-2-1 och 2-3-1. Då Grejade jag med allt det andra.
Efter nollning av databoxen får jag nu inga felkoder. ÄN...Ska man väl säga...

Har idag bytt fördelarlock, rotor och tändstift. Får se under dagen i morgon hur det artar sig, den startade fint iallafall, men det gjorde den ju förut också...

themask: Hur påverkas motorn av en slang som spruckit till vevhusventilationen? Den borde väl få fel bränsleblandning iallafall?

41 Inlägg
18 maj 2008
Med en sprucken slang går gaserna ut i naturen istället, vilket inte är bra. Dessutom kan det börja lukta illa efter ett tag.

Min spekulation är att din bränsle/luftblandning blir renare och att du får bättre avgasvärden, men som sagt är de inte bra för naturen och besiktningen gillar det inte.

Men hade du inte kollat bränsleblandningen? Är osäker om de har så stor inverkan, min bil gick bra med sprucken slang på 2 ställen iaf.

6 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Okej. Jag minns att jag ofta kände lukten av "bränd olja" medans jag körde då slangen var sprucken.

Det borde ju även vara så att det via sprickan sugs in luft som inte registreras av LMM som då leder till att blandningen blir fel. Bara teori från min sida, jag har ju precis börjat lära mig om detta...

Bränsleblandningen har jag inte kollat. Hur gör man det? Jag bytte ju stift idag och de gamla hade ljusbruna fina avlagringar på sig och enl. haynes ska det vara bra.

Tack för tankar och förslag.
Senast redigerat av MaxPax (18 maj 2008)

6 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Tjena. Lite uppdatering:

Var på en verkstad idag och de mätte upp lambdan, de sade att den reglerar, men inte bra. Kan vara
dålig jord i avgasröret. Det fattas någon sorts upphängning ifram. Ska testa att dra en egen
jordkabel från avgasröret till minuspolen på batteriet.

En sak till: När jag vrider om nyckeln och har dörren öppen hör jag hur främre pumpen går i
ca en sekund. Det ska den väl göra, men den låter lite konstigt, typ snorklande läte, som om
man skulle köra en stavmixer i lite vatten typ... Har väldigt lite soppa i bilen nu, men ändå, tankar
kring detta?

Efter verkstadsbesöket började lambdalampan lysa,
kollade felkod och får 2-3-1. Som förut. Får nolla imorgon bitti.

Sök