6949
Sök

Ljuddämpare parallelt ist för seriellt? Lagligt?

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hoj!

har en liten fundering här... Vad jag förstått så måste man ha två burkar på bilar som är typade med två burkar osv för annars blir inte besiktningen/trakfikpolisen/mamma glad. Men hur är det egentligen måste man ha ljuddämparna i serie med varandra eller kan ta väck den främre burken och sätta två burkar bak istället parallelt, dvs intill varandra? hm

förresten, nån som har koll på när studiebidraget dumpar ner på kontot? Kommer det på fredag, trots den 31:e är på lördagen?

...tror jag, är dock inte helt 100...

5 710 Inlägg
27 maj 2008
Smedhult skrev:
de funkar fint  o bes me bara en dämpare me!

Fick 2:a på det när jag besiktigade min förra veckan.......jääääääkligt störande mad

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
27 maj 2008
Det måste gälla helbilsgodkända, kan inte finnas en chans i världen att de gäller bilar utan den typningen.

KHRacing
27 maj 2008
jonTe skrev:
Smedhult skrev:
de funkar fint  o bes me bara en dämpare me!

Fick 2:a på det när jag besiktigade min förra veckan.......jääääääkligt störande mad

va sa dom exakt & vad stod det i pappret då ?

5 710 Inlägg
27 maj 2008
Ja typ såhär:

Jag
Besikningsgubbe

...ger dig bla bla bla för ojämnbromsverka på handbromsen....bla bla o och sedan låter den lite mycket.....
Tycker du det?
Ja jämför man med original så är ljudnivån avsevärt högre.
Jovisst.....det är ju ett större system men jag har endå den största dämparen som finns och har ju besiktigat med detta system iaf i 5 år innan och det har ju gått bra?
Det är möjligt men det gjordes en änding i reglerna förra året vilket gör det möjligt för oss att sätta sådanahär anmärkningar om vi tycker att det låter för mycket.
Det innebär alltså att alla de företag som säljer eftermarknadssystem och som t.o.m min farsa handar av säljer produkter som ni nu inte godkänner?
Ja om det låter för mycket.
OK.......men hur åtgärdar jag detta då? Nått originalsystem tänker jag inte montera p.g.a. det dåliga flödet.
Montera en dämpare till så blir det nog bra.
Hur vet jag det "nog blir bra" då, finns det någor värde hur mycket det får låta?
Nej.......
Hepp......osså brummade jag därifrån med ett papper där det står:
Ljudnivå, hög eller nått i den stilen.

Ringde igår teknisk upplysning och efterfrågade ett värde men det finns inte.
Han tyckte jag skulle prata med stationschefen och ta diskussionen med denne men jag vet inte om jag orkar bråka.
Tror jag kommer sätta in en insats/strypning i slutröret istället som man enkelt kan plocka bort.

mvh Jonas som är aningen bitter.....

MVH Jonas
..............

16 197 Inlägg
27 maj 2008
tror nog inte att de va för att du inte hade 2 dämpare du fick nerslag utan för att de lät för mycke..  så länge ljudnivån inte e för hög så behöver du inte ha nån alls.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Evolution Garage
394 Inlägg
27 maj 2008
hmmmm, det där låter ju inte bra... undrar om den nya regeln gäller för veteranbilar också (vart ju mycket snällare regler tidigare i alla fall)... mitt raka 4" rör med dämpare av minsta modellen kan ju få problem smile

Men det är säkert mycket individuellt mellan besiktningsmän också..... den senaste besiktningen så försökte jag förklara min höga ljudnivå lite, men killen sa bara "Nej nej nej.. den låter GÖTT!" big_smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

654 Inlägg
28 maj 2008
Har aldrig hört/läst om att man inte får ta bort en dämpare eller alla osv.
Inte heller att det ska vara något problem att paralell koppla dämpare i stället för serie heller.

Däremot finns det en lag ang ljudnivån på en bil.Det är dock en annan sak än hur många dämpare man få ha eller inte. (även om sambandet mellan ljudnivå och dämpare finns).

455 Inlägg
28 maj 2008
jag hade bara en dämmpare på min 740 och den va det innga problem med! får väll byta inan besiktningen om du tror att den låter för mycket! mötte dig idag och den börjar att se riktigt bra ut!

>syns man inte finns man inte<

Sök