5921
Sök

Hks SSQV dumpventil fråga?

Dann3
27 maj 2008
Trådstartare
Har en äkta HKS SSQV dumpventil på 200:an och den verkar vara ställbar?

Undrar om det finns några för/nackdelar om man spänner/sänker trycket i dumpventilen?

Jag tycker dumpen öppnar allmänt tidigt nu redan under 0.0 bar alltså på - tryck.

Så jag funderade på att spänna den?

/danne
Senast redigerat av Dann3 (27 maj 2008)

2 911 Inlägg
27 maj 2008
En dump ska alltid spännas efter egenskaperna på bilen den sitter på.
En fingervisning är att den inte ska dumpa om du står o tomvarvar på garageuppfarten, då är den rätt pointless.

146 Inlägg
28 maj 2008
haha ja den é ju en fördel om den täpper igen när du laddar. Öppnar den redan vid 0,0 som ovanstående säger så é den ju meningslös. O du lär ju tappa tryck. Skruva in den 1/2-1 varv så blir de nog bättre. Du dödar nog inte turbon iaf. tongue

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Dann3
28 maj 2008
Trådstartare
Vad händer om man skruvar in hela skruven alltså så långt det går? Kan det skada motorn?

Lite lustigt med det där med att stå på tomgång och varva för då hör man inte dumpventilen inte alls, typ inte alls mycket. Men ändå öppnar den redan under 0.0 bar. Och när jag accerlera med bilen läcker det ingen funka bra och så. Ville bara att den skulle dumpat senare genom dumpventilen och tidigare genom filtret. Nu när dne dumpar tidigare så blir det ju ingen ljud i filtret hmm

/danne

2 266 Inlägg
28 maj 2008
du kan mycke väl skruva den i bott. De som händer är att de krävs mer turbo tryck för att övervinna fjädern som sitter i dumpen. Sen har du ju under trycket som blir i insuget när du stänger gas spjället som hjälper turbon att öppna dumpen. Så när du åker och gasar lugnt så kommer den fnittra genom filtret och när du gasar hårt dumpar den genom dumpen. En dump ska aldrig kunna öppna när du gasar för fullt för du har ju vakuum slangen som de ligger turbo tryck i också då. Där blir de undertryck så fort du släpper på gasen. Annars är den fel kopplad

svetsdiff !!!

136 Inlägg
28 maj 2008
måste få låna tråden lite grann, jag har en gfb hybrid som är steglöst ställbar, och ni säger att den inte ska öppnas om jag varvar på tomgången? jag har ställt min så att jag kan varva på tomgången till 6000 varv och den är stängd men när jag släpper gasen så öppnar den, det har jag enligt vad jag ha läst mig till varit rätt, även om jag bara varvar 1-2 0000 varv öppnar den vid gassläpp, det borde väll vara bra inställt? eller har jag ställt den alledels för löst?

VW Passat 1.8T. 97-

2 266 Inlägg
28 maj 2008
Granathe skrev:
måste få låna tråden lite grann, jag har en gfb hybrid som är steglöst ställbar, och ni säger att den inte ska öppnas om jag varvar på tomgången? jag har ställt min så att jag kan varva på tomgången till 6000 varv och den är stängd men när jag släpper gasen så öppnar den, det har jag enligt vad jag ha läst mig till varit rätt, även om jag bara varvar 1-2 0000 varv öppnar den vid gassläpp, det borde väll vara bra inställt? eller har jag ställt den alledels för löst?

ja de är att de blir ett undertryck i insuget när du stänger spjället som jag skrev tidigare och de gör att de suger upp dumpen en stund

svetsdiff !!!

136 Inlägg
28 maj 2008
jo precis så långt är jag med, men om man läser tidigare inlägg kan man tolka det hela som om att dumpen inte ska öppnas på stillastående varvningar utan ska först öppna när man belastar den i färd,

VW Passat 1.8T. 97-

2 266 Inlägg
28 maj 2008
de beror vem man frågar. Men på mina och polarnas bilar kan man tomvarva hur mycke som helst och våra dumpar öppnar då. Men de är ju inte alls samma dump ljud som när man belastar motorn. För du får inte upp något högt ladd på tom varvning. Och åt dom de inte öppnar på en tomvarvning har anting för lite vakuum i insuget och / eller hård fjäder i dumpen. De är enda förklaring jag har.

svetsdiff !!!

136 Inlägg
28 maj 2008
ja men precis tongue då är vi nog på samma våglängd smile nu är man lite lugnare igen haha

VW Passat 1.8T. 97-

146 Inlägg
28 maj 2008
granathe skrev:
jo precis så långt är jag med, men om man läser tidigare inlägg kan man tolka det hela som om att dumpen inte ska öppnas på stillastående varvningar utan ska först öppna när man belastar den i färd,

PMPerformance skrev:
de beror vem man frågar. Men på mina och polarnas bilar kan man tomvarva hur mycke som helst och våra dumpar öppnar då. Men de är ju inte alls samma dump ljud som när man belastar motorn. För du får inte upp något högt ladd på tom varvning. Och åt dom de inte öppnar på en tomvarvning har anting för lite vakuum i insuget och / eller hård fjäder i dumpen. De är enda förklaring jag har.

Haha...mjo den ska dumpa om du tomvarvar, ORDENTLIGT. Står du i fisvarvar ska väl inget hända? Varvar man ordentligt laddar den väl också 0,0-0,2 kanske? Jo jag har vakum i den, ligger på -0,7, bör väl funka?.  En dumpventil kan fan inte öppna om där inte är tryck i Ic rören....

Eller é jag rent ute o cyklar?

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Dann3
28 maj 2008
Trådstartare
Jag skruvade in min skruv på dumpventilen idag. Sedan vart jag ute och testade och som ni sa så kvittrar det mer från filtret men dumpventilen hörs lite ändå kanske flyttas upp lite i varv. Samma sak på tomgång om man varvar upp till ca 3.000 rpm så hör man lite pys? Kanske inte från dumpventilen? Men samma pys som det va innan jag spände hårdheten på dumpventilen.

Men bilen fungerar ju bra skall inte klaga tongue men skall köra med skruven längst inne på dumpventilen nu så man får kvittrande ljud på låga och dumpventilen på höga varv. Somsagt borde ju öppna ändå när man piskar upp bilen till ca 1.3 bar wink

/danne
Senast redigerat av Dann3 (28 maj 2008)

2 911 Inlägg
28 maj 2008
Man kan dela in bilägare som pillar med dumpar i två typer av folk wink

1: De som enbart vill de ska pysa så mycket som möjligt och totalt glömmer funktionen, de ställer dumpen så den släpper tryck på parkeringen utanför mc-donalds.

2: De som använder dumpventilen p.g.a. sin funktion, de ställer den där den gör bäst jobb, och det är inte dump på garageuppfarten

Sen är det rätt vanligt att personer i grupp 1 också köper 500-kronorsdumpar från närmsta kina-importör och efter en tid funderar på varför den en dag slutar pyyysha helt plötsligt.

2 911 Inlägg
28 maj 2008
Dann3 skrev:
Jag skruvade in min skruv på dumpventilen idag. Sedan vart jag ute och testade och som ni sa så kvittrar det mer från filtret men dumpventilen hörs lite ändå kanske flyttas upp lite i varv. Samma sak på tomgång om man varvar upp till ca 3.000 rpm så hör man lite pys? Kanske inte från dumpventilen? Men samma pys som det va innan jag spände hårdheten på dumpventilen.

Men bilen fungerar ju bra skall inte klaga tongue men skall köra med skruven längst inne på dumpventilen nu så man får kvittrande ljud på låga och dumpventilen på höga varv. Somsagt borde ju öppna ändå när man piskar upp bilen till ca 1.3 bar wink

/danne

Följdfråga, är det en riktig HKS du har, eller har du en "HKS Typ" ?

Med lem
1 127 Inlägg
28 maj 2008
Decibel skrev:

1: De som enbart vill de ska pysa så mycket som möjligt och totalt glömmer funktionen, de ställer dumpen så den släpper tryck på parkeringen utanför mc-donalds.

2: De som använder dumpventilen p.g.a. sin funktion, de ställer den där den gör bäst jobb, och det är inte dump på garageuppfarten

Sen är det rätt vanligt att personer i grupp 1 också köper 500-kronorsdumpar från närmsta kina-importör och efter en tid funderar på varför den en dag slutar pyyysha helt plötsligt.

Just nummer 1 finns det för många av. tongue

Justera sig fram som gäller, bara åka ut och testa lite och skruva sig fram.

146 Inlägg
28 maj 2008
Decibel skrev:

haha helt rätt! Iofs tillhör jag grupp 1 till hälften för min är kina skräp! wink cool

iofs kör jag ju japs! Höhö! tongue
Senast redigerat av kingen85 (28 maj 2008)

Dann3
28 maj 2008
Trådstartare
Följdfråga, är det en riktig HKS du har, eller har du en "HKS Typ" ?

Japp den kostade över 3000 kr så nog är den äkta alltid

1 072 Inlägg
28 maj 2008
Decibel skrev:

Haha, ja grupp 1 är ju bara fööör lyckliga lol

Sök