Hjälp! motor startar ej? b230et

mattestig volvo tic frälst
19 maj 2008 · 357 Inlägg

har nyss renoverat min motor. jag har kollat så kamremmen sitter rätt och den får gnista och bränsle, jag har nollat tändningen (ombyggd med fördelare i blocket som på 240), den borde starta nu tycker jag men det är inte ett liv i den, den tänder inte ens till.

så nu vill jag ha tips på vad som kan vara fel och som jag kan ha missat?? den startade och gick innan jag plockade ur motorn men var svårstartad ibland.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
pimpad740
19 maj 2008 · 812 Inlägg

kolla bränsle trycket? prova oxå att gå över motorn med start gas å se om den tar in luft någonstans annars vette fan

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
mattestig volvo tic frälst
19 maj 2008 · 357 Inlägg

nej det har jag inte gjort, lite svårt när den inte startar ens hmm

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
kolvas
19 maj 2008 · 4 001 Inlägg

ger den någon tändning? alltså hostar till eller är det helt dött? har du gnista vid rätt tillfälle? öppnar spridarna så att den ger soppa?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Ramneborg Allt i allo
19 maj 2008 · 358 Inlägg

kolla hallgivaren i fördelaren. är den paj så startar den ej. mkt vanligt fel efter man tagit ur motorn.

De é nice !
pimpad740
20 maj 2008 · 812 Inlägg

mattestig skrev:
nej det har jag inte gjort, lite svårt när den inte startar ens hmm

men alltså den kan få för mkt luft så den inte startar så prova å ha nån i som drar runt den på starten så sprutar du gasen över motorn då ser du ju om den drar in sig någonstans + att den hostar till borde den göra.. men har du fått i kontakten till knack sensorn?

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
mattestig volvo tic frälst
20 maj 2008 · 357 Inlägg

det är helt dött, hostar inte ens till. den får bränsle, stiften blir blöta direkt, har kopplat bort spridarna och bara använt startgas i insuget och nej den hostar inte ens till, provade att flytta lite på tändkablarna och då baktänder den men blir inte ett liv när de sitter som de ska. fördelaren är nollad så den ska starta eller hosta till iaf men de gör den inte. och den får fin gnista. ska mäta hallgivaren sen. kontakten till knacksensorn är i. borde ju vara tändningen som är fel men det ser bra ut allt som är.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 maj 2008 · 3 180 Inlägg

Har du tagit lös svänghjulet? isåfall, satt du tillbaka det rätt?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
kolvas
20 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Är du säker på att du har fördelaren rätt?
Det låter som om du har satt nåt fel, antingen fördelaren eller spridare så att det ger bränsle/tändning vid fel läge, troligtvis tändningen för dom brukar gå med spridarna fel...
Ändra tändningen tills den börjar att hosta... då är du i närheten.

Du har inte satt kammen 180 grader fel emot tändning?
Vilken fördelare har du och till vilken tändbox? man kan inte byta hur som helst

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mattestig volvo tic frälst
20 maj 2008 · 357 Inlägg

japp svänghjulet har jag tagit lös men märkte upp så den sitter som den ska. går inte att koppla spridarna fel på denna eftersom alla öppnar samtidigt på et.n.  det är ganska mycket som är ombyggt på den men den gick jävligt bra med grejjerna förut, vet inte riktigt allt som är bytt men det jag vet är att dom bytt från motronic till jetronic , och fördelaren i blocket. sen vet jag att tändkablarna  satt konstigt förut för 1.ans tändkabel satt på 4.e platsen på fördelarlocket, satte ihop som det var men den baktände istället så jag nollade allt för de hade antagligen kuggat om axeln till oljepumpen och fördelaren och de märkte jag aldrig upp.

Senast redigerat av mattestig (22 maj 2008)

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
mattestig volvo tic frälst
29 maj 2008 · 357 Inlägg

fixat!

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
ajka
29 maj 2008 · 194 Inlägg

mattestig skrev:
fixat!

Vad var det som var fel? smile

mattestig volvo tic frälst
1 juni 2008 · 357 Inlägg

det var nollningen på remskivan till vevaxeln och nollningen på fördelaren som inte stämde. så ja fick leta upp nollningarna och göra nya märkningar så starta den till slut. orginalmärkningen satt ungefär ett kvarts varv fel mot kamaxeln. trodde det var piggen på remkuggen som hade gått av men den va hel, dom har antagligen toge remkugge från en annan bil.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang