6215
Sök

Låsmutter till hjulmutter?

956 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Som topic säger, Funkar det? Vanlig låsmutter man köper på biltema/järnhandeln osv.
Senast redigerat av Glader9991 (1 juni 2008)

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Ny fråga, funkar de?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 juni 2008
Dom som förstår frågan räcker upp en hand!

*kuslig tystnad....*

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Masterworks
1 juni 2008
Om du menar att bara använda låsmuttrar istället för vanliga muttrar?

Det funkar men blir ju ganska jobbigt att byta hjul med en massa olika "nycklar"!

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Hmm kan de vara värt. Har ett himmla problem iallfall. Har hjulmuttrar som pinbulten bara går i genom halva ungefär. Och vågar inte testa om de håller.
Inte kul o åka i 90/110 och sedan. Oj då. Däcken lossnar nog snart.

Masterworks
1 juni 2008
Glader9991 skrev:
Hmm kan de vara värt. Har ett himmla problem iallfall. Har hjulmuttrar som pinbulten bara går i genom halva ungefär. Och vågar inte testa om de håller.
Inte kul o åka i 90/110 och sedan. Oj då. Däcken lossnar nog snart.

Du menar väll låsmuttrar för bilar och inte vanlig nylockmutter som man
använder till bultförband?

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Aha. Nu fattar jag. Va dum jag är. Alla har fattat fel.
Menar dessa muttrar:

http://img233.imageshack.us/img233/3057/din985tu2.jpg

Masterworks
1 juni 2008
Glader9991 skrev:
Aha. Nu fattar jag. Va dum jag är. Alla har fattat fel.
Menar dessa muttrar:

http://img233.imageshack.us/img233/3057/din985tu2.jpg

Dom ska du INTE använda!

En hjulmutter har en koning som ska matcha i fälgen och
den du har på bilden är plan!

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Ska dra en lite historia hur de ligger till:

Lånar bilden från Olzzon.

http://img254.imageshack.us/img254/1120/359906lfyr4xty4.jpg

Har ju sådana pinbultar på hjulnavet och hjulmuttrar istället för hjulbultar.
Nu är de så att mina nya fälgar har grövre nav än plåtfälgarna, så mina pinbultar når inte igenom så mycket som på plåtfälgarna.
Detta gör att mina hjulmuttrar bara drar halvavägen igenom bulten, och inte hela vägen ut. Detta oroar mig att hjulen inte ska sitta fast och att jag ska tappa de när jag kör, t.ex i 90/110 km/h. De vill jag inte alls utsätta mig för.

362 Inlägg
1 juni 2008
men dom har man inte som hjulmuttrar tongue men har du vanliga hjulmuttrar och drar dom med rätt monent så kommer dom inte lossna tongue

BTLulle
1 juni 2008
Då finns det 2 alternativ det ena är att skaffa längre pinnbultar och byta dom, det andra är att skaffa speciella muttrar som går in en bit i fälgen. Har du köpt fälgarna nya så borde det ingått muttrar som går in i fälgen en bit. Är inte hålen i fälgen betydligt större än vad pinnbulten är grov??

MVH Peter L

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
BTLulle skrev:
Då finns det 2 alternativ det ena är att skaffa längre pinnbultar och byta dom, det andra är att skaffa speciella muttrar som går in en bit i fälgen. Har du köpt fälgarna nya så borde det ingått muttrar som går in i fälgen en bit. Är inte hålen i fälgen betydligt större än vad pinnbulten är grov??

MVH Peter L

Köpte fälgarna beg. av en kille som haft de på en likadan 323:a som mig. Kan tyvärr inte svara på den frågan, men de är inte överdrivet stort tror jag. Har inte bilen hemma. Har speciella med mera koning så de ska gå in så mycket som möjligt.
Att byta pinbultar är väl ett helvete? Vart får man tag på de isåfall?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 juni 2008
Masterworks skrev:
Om du menar att bara använda låsmuttrar istället för vanliga muttrar?

Det funkar men blir ju ganska jobbigt att byta hjul med en massa olika "nycklar"!

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … bqxele.jpg

cool

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Känns som jag har 3 altenativ nu,

1. Byta fälgar

2. Byta muttrar/pinnbultar

3. De som sitter på nu funkar.

Masterworks
1 juni 2008
Om du är osäker så är det ju bättre att åka till en gummiverkstad och få hjälp! smile

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Grannen fixa muttrarna hos däckverkstad. Vi drog dit muttern och rita sedan hur lång den drog. Sedan åkte han upp och kolla med de. De funkade sa de. Men känns endå inte säkert.
Kanske skulle dra dit lite locktight:P

ATMTA
1 juni 2008
har fälgar som är åtragna med muttrar där "bulltpinnen" går igenom hlite över halva muttern. och har kört med dem fälgarna i snart 3 år, utan problem smile  fast det käns säkrast om dem går hela vägen, det kan jag hålla med om... om det stämemr vet jag ej..

956 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
ATMTA skrev:
har fälgar som är åtragna med muttrar där "bulltpinnen" går igenom hlite över halva muttern. och har kört med dem fälgarna i snart 3 år, utan problem smile  fast det käns säkrast om dem går hela vägen, det kan jag hålla med om... om det stämemr vet jag ej..

Jo stämmer. Känns ju så mycket bättre. Men får ev. ta lite locktight och sedan ha med fälgkors och känna på muttrarna då och då. Men känns ju så mycket bättre om de kunde dra hela vägen så man har lite mer och gå på.
Om de nu skulle visa sig att muttrarna börjar släppa när jag är ute o kör 90, hur märker jag de innan jag tappar däcket?

956 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Aha ok. Men de är väl bara dra åt muttrarna, dra ut en tur på landsväg och köra och se vad som händer? Börja köra sagta och sedan öka farten?

Sök