6154
Sök

Problem i drivlinan (Nissan Sunny N13)

Bessewisser
556 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Hallå!

Igår när jag var i Gävle och skulle kolla på crusingen så börja bilen krångla! Det var första gången detta hände och det har inte hänt sen igår häller...

Det börja med att vi parkera bilen och sen när vi skulle åka iväg så gick det inte att lägga i växlarna! När man försökte lägga i backen så bara svarva man drev (Lite svårt att beskriva men ni förstår säkert) och ettan tvåan osv gick inte att lägga i det tog bara stopp, så jag stängde av bilen och la i backen och höll in kopplingen och försökte starta den igen och då hoppa den bak någon decimeter samtidigt som det lät som om växellådan gick åt helvete och motorn vred sig 90 grader men efter att startmotorn hade dragit runt motorn ca 2 - 3 varv så hoppa bilen igång och växlarna funka klockrent utan problem!

Tänkte bara kolla om det är någon här som vet vad det kan vara för fel och hur jag ska göra för att förhindra att detta händer igen!

Kan tillägga att jag inte kör hårt med min bil! Det är ganska ofta jag blir omkörd av gamla tanter då jag oftast bara glider i min bil och poppar musik!

//SkyNard

How low

Majestas
1 319 Inlägg
1 september 2008
i ditt fall låter det som kopplingen är putt!

Team VeboTrim

C(^^,)
453 Inlägg
1 september 2008
lukta det brända lameller ?

Bessewisser
556 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Nepp luktar inte brännt eller nått!

Blev samma "fel" idag också när jag skulle åka till skolan...

Har iaf konstaterat att detta endast händer när bilen är kall!

//SkyNard

How low

Bessewisser
556 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Nu har jag varit och besiktat bilen och självklart så börja den krångla när gubben skulle köra den till bromstestaren. Jag fråga vad han trodde det var och han sa att det troligen är kopplingen som är slut, det kunde också vara växellådan med det trodde han inte för den växla för fint för att vara slut plus att dom brukar gå riktigt långt (min har bara gått 18 000 mil)

Någon som vet om det är svårt att byta koppling på en Sunny eller en framhjulsdriven bil över huvudtaget?

//SkyNard

How low

Sök